Volvo 850 1994 motorn dör
Postat: tis 08 nov 2022, 00:12
Hej alla ni! Behöver lite vägledning. Läst många trådar men känner ändå att jag behöver skapa en egen.
Vad tror ni kan vara felet på bilen min?
Den har stått i ca 5 månader. Fungerade bra innan.
Min bil är en 850 94 140hk.
Den startar utan problem men dör efter ca 10-20 sekunder. Vid körning och vid tomgång. När jag försöker starta den direkt efter den dör går det inte. Måste vänta ca 1 Min för att sedan kunna starta den direkt. Det går att köra bilen men dör den under körning kan man inte lägga i en växel och få igång sen igen.
Det enda bilen gav en felkod på var 1-2-2 vilket i detta fall var lufttemp givare.
Givaren byttes men problemet kvar. Gav bilen en service och bytte tändstift, rotor, fördelare, tändkablar, motorolja, oljefilter samt luftfilter.
Även relät till bränslepumpen är bytt. Bränslepumpen låter när jag slår på tändningen. Har även bränsletryck i fuelrailen. Dock inte uppmätt.
Har gjort rent spjällhuset och tomgångmotorn. I hopp om att det kunde hjälpa. Sprayat med startas runt luftslangarna men ingen tjuvluft drar bilen.
Kamremen står rätt.
PROBLEMET KVARSTÅR!
Imorgon är tanken att byta bränslepump och bränslefilter. I hopp om att det ska lösa problemet.
Har jag missat något som kan vara idé att se över innan jag byter bränslepump och filter. Eller något som ör självklart att jag borde kollat innan?
Vad tror ni kan vara felet på bilen min?
Den har stått i ca 5 månader. Fungerade bra innan.
Min bil är en 850 94 140hk.
Den startar utan problem men dör efter ca 10-20 sekunder. Vid körning och vid tomgång. När jag försöker starta den direkt efter den dör går det inte. Måste vänta ca 1 Min för att sedan kunna starta den direkt. Det går att köra bilen men dör den under körning kan man inte lägga i en växel och få igång sen igen.
Det enda bilen gav en felkod på var 1-2-2 vilket i detta fall var lufttemp givare.
Givaren byttes men problemet kvar. Gav bilen en service och bytte tändstift, rotor, fördelare, tändkablar, motorolja, oljefilter samt luftfilter.
Även relät till bränslepumpen är bytt. Bränslepumpen låter när jag slår på tändningen. Har även bränsletryck i fuelrailen. Dock inte uppmätt.
Har gjort rent spjällhuset och tomgångmotorn. I hopp om att det kunde hjälpa. Sprayat med startas runt luftslangarna men ingen tjuvluft drar bilen.
Kamremen står rätt.
PROBLEMET KVARSTÅR!
Imorgon är tanken att byta bränslepump och bränslefilter. I hopp om att det ska lösa problemet.
Har jag missat något som kan vara idé att se över innan jag byter bränslepump och filter. Eller något som ör självklart att jag borde kollat innan?