Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1516512
Har monterat nya bromsbackar bak till handbromsen på en s70 men saknar helt bromssköld. Funkar de utan sköld? Känns ju som de inte blir nått stöd utan och backarna känns sitta löst
av Erik Å
#1516525
Om jag minns rätt så är det tre präglade "knoppar" på bromsskölden som respektive back vilar mot och glider mot.
Som du säger, utan sköld kommer backarna att sitta rätt löst. Det är nog ingen bra ide att köra utan..
242 kr/st hos skruvat. Aningen billigare hos trodo och autodoc.
Man får väl ta loss ytterdelen av hjullagret för att kunna montera skölden, jag har aldrig gjort det.
bromssköld.JPG
bromssköld.JPG (16.75 KiB) Visad 1725 gånger
Senast redigerad av 5 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1516673
Det är fullt möjligt.. Jag hjälpte en bekant att byta bromssköldar på en 940, eller rättare sagt sätta dit nya för de gamla hade upphört att existera :-D
Vi såg i och för sig några rostflingor skingras när jobbet påbörjades :-)
av kennta
#1528016
Lucif3r skrev: tis 25 okt 2022, 15:24 Jag är dock fascinerad över hur du inte kan ha någon bromssköld öht, eftersom man måste bort med hjullagret och ABS-sensorn för att få bort den :-D
Ska precis på och byta min ena baksköld. Det är helt rent sånär som på navet. Min fråga är därför;

Vilka verktyg krävs för att lossa navet och absgivaren?

Får in en 8mm insex men den sitter inte klockrent.... Kan det vara tum?

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]