Sida 1 av 1

lyckades orsaka ojämn motorgång, tips någon?

Postat: mån 07 maj 2007, 00:10
av kebne
Har en V70 2.5T -98
Jag skulle dra en fet strömkabel från skuffen till batteriet idag. Det var minst sagt knöligt för en som inte gör det var dag. Fick borra 3 hål för att få kabeln dit jag ville. Första hålet i botten av säkringslådan, bara plast. Andra hålet i sidan av säkringslådan. Tredje hålet i gummi-genomföringen mot motor-rummet. Tror inte jag skadade nåt vid borrningarna. Men i mina tidigare försök att få in strömkabeln tillsammans med kabelknippet från säkringslådan in i kupen så var det lite kämpande (omöjligt). Jag t.o.m. tog en typ pianotråd som jag gjorde en krok på. Hade tänkt hala upp strömkabeln.. Men nu fann jag aldrig kroken utan fick dra upp pianotråden.. Naturligtvis fick jag lirka upp försiktigt den pga kroken som hakade i några strömkablar.
Hursomhelst så kände jag mig rätt nöjd med dagens jobb tills jag började köra iväg med bilen. Vid frikoppling / tomgång så hoppar varvräknaren nu ned till 500 varv och morrar lite innan den hoppar upp till 800 och studsar ned till 500 och upp igen och ned igen och sedan upp och stannar något osäkert på 800.
Jag tänkte jag skulle börja med att kolla att alla relän sitter i ordentligt underifrån eftersom jag höll på och drog i säkringspanelen. Sen hoppas jag att jag inte skadade någon kabel.. Men annars undrar jag vad jag mer kan ha råkat komma åt. Var inte och bökade så djupt i motorrummet. Sitter en kontakt på ett rör från luftrenaren som jag troligen har lutat mig mot. Kan det vara nåt? Sedan körde jag runt med tryckluft innan jag påbörjade arbetet.. Kopplade även ur minuspolen på batteriet innan jag joxade.
Tips någon?


Hör inte riktigt till ämnet. Men jag kan inte låta bli att undra varför det inte är lättare att eftermontera typ motorvärmare/kupevärmare samt en större stereoanläggning. Biltillverkarna borde ju kunna förutsäga dessa behov ganska enkelt.

Postat: mån 07 maj 2007, 00:23
av Zigge
Det beror troligvis på att du just tagit bort minus polen på bateriet ;)
då har du nollat adaptionen i styrboxen....Kör ett par mil så är den nog som förut igen...

Postat: mån 07 maj 2007, 00:45
av Uninium
Vart så för mig när jag tog bort styrboxen förut,pendlade som en klocka men ställde sig i ordning efter en stund.

Re: lyckades orsaka ojämn motorgång, tips någon?

Postat: mån 07 maj 2007, 19:47
av #27
kebne skrev: Hör inte riktigt till ämnet. Men jag kan inte låta bli att undra varför det inte är lättare att eftermontera typ motorvärmare/kupevärmare samt en större stereoanläggning. Biltillverkarna borde ju kunna förutsäga dessa behov ganska enkelt.
Motorvärmare och kupevärmare är ju lätt på volvo..

Re: lyckades orsaka ojämn motorgång, tips någon?

Postat: mån 07 maj 2007, 20:49
av Busta_Hymen
kebne skrev:Motorvärmare och kupevärmare är ju lätt på volvo..
Japp, finns plugg förberedd på högersidan framför kupefläkten.

Postat: mån 07 maj 2007, 21:33
av kebne
Zigge skrev:Det beror troligvis på att du just tagit bort minus polen på bateriet ;)
då har du nollat adaptionen i styrboxen....Kör ett par mil så är den nog som förut igen...
Det tycks vara så!

Re: lyckades orsaka ojämn motorgång, tips någon?

Postat: mån 07 maj 2007, 21:37
av kebne
Busta_Hymen skrev:
Japp, finns plugg förberedd på högersidan framför kupefläkten.
Det låter ju bra. Men bra kan alltid bli bättre.

Re: lyckades orsaka ojämn motorgång, tips någon?

Postat: tor 10 maj 2007, 20:38
av kebne
#27 skrev:
kebne skrev: Hör inte riktigt till ämnet. Men jag kan inte låta bli att undra varför det inte är lättare att eftermontera typ motorvärmare/kupevärmare samt en större stereoanläggning. Biltillverkarna borde ju kunna förutsäga dessa behov ganska enkelt.
Motorvärmare och kupevärmare är ju lätt på volvo..
Känns lite som om jag får hissa vit flagga nu. I dag så var jag hos den lokala bilstereoaffären och bad om tips på hur jag skulle montera säkringshållaren mot den feta kabeln i motor-rummet. Killen kikade lite och sa att min bil hade en färdig plastkanal med genomföring och allt från kupen till motorrummet genom torpedväggen. Jag kollade jag med.. Kände igen det där gummilocket med "3 fingrar" från arbetet i kupen... Aha så jag hade inte behövt kämpa i timmar med att dra kabeln från kupen till motorrummet genom säkringsdosan! Jag skrattade gott åt min dumhet. :lol:

Säkringshållaren ska jag skruva fast på batteri-lådans botten.

Postat: tor 10 maj 2007, 22:09
av Busta_Hymen
Om ändå fler vore som du Kebne! Du löste ditt problem, och meddelade det här på forumet... Eloge! Det hjälper ju fler framöver =)

Postat: fre 11 maj 2007, 08:28
av kebne
Busta_Hymen skrev:Om ändå fler vore som du Kebne! Du löste ditt problem, och meddelade det här på forumet... Eloge! Det hjälper ju fler framöver =)
Tackar. Blir jag premium-medlem nu :D

Näe men jag sitter rätt mycket vid datorn och det blir en hel del forumbesök vare sig det gäller dataproblem eller annat så uppskattar jag alltid om lösningen publiceras.