Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2 loud
#1513378
Hej !! behöver lite ideer här .. har en gammal taxi 45 k mil automat med 170 hk motorn ... har nyligen bytt bakre abssensorer / skivor/belägg/bromsband och även damasken vänster fram ,,, i närtid efter detta ( någon/några dagar ) så dör plötsligt bilen ,, helt klart en känsla av att det handlr om ett bränsleproblem så jag åker och tankar och bilen börjar funkar igen ,,, dagen efter kom det så åter ,, var förbi en polare som har låång erfarenhet av dessa vagnar då han jobbat på bilia som kliade sig i huvet och fattade ingenting men även han har känslan av att detta är ett bränslerelaterat problem .. rycker och donar lite med reläna och huvudsäkringarna ute i motorutrymmet och efter det så körda jag ca 1 mil U.A ,, väl framme drar jag ur alla säkringar och relän ,, spayas elektronikrengörning och 5-56 och dra relän och säkringar upp och ner då jag misstänkte oxid på anslutningarna ( som då således blev bättre när han ruckade på dom ) ,, när jag så några timmar senare ska åka och då återkommer tidigare problematik

bilen uppför sig som följande ,, mestadels lättstartad och ibland så dör den efter ca 10 sekunder ,, tomgången sjunker och den hackar till någon gång och dör ,,, ,, det återstartar i 9 fall av 10 direkt efter detta ,, vissa ggr så går den att varva upp och då funkar den ibland att köra ,, här har vi 2 scenarion ,, antingen så orkar den inte att vara upp utan dör och andra gånger med lite jogglande på gasen så hoppar den igång och då kan man IBLAND köra iväg och den dra som den ska medans andra ggr så dör den ,, väl med fungerande drift kan man ligga och köra och så dör den ,, drar jag då i neutralen så går motorn och ligger på tomgång ,, ibland går det att varva upp och ibland där den ,,, VISSA ggr så vill den inte starta direkt medans andra ggr gör den det ,, och som sagt allt känns som ett bränsleproblem ,,, det enda jag varit i närheten av bränslesystemet är den runda luckan ibak där abs och bränslepumps kablage går in i kupen ,,, och jag TROR att detta kan vara relaterat ,,, kablaget har någongång i bilen historia fått kablarna ner i tanken som jag utgår går till pumpen fastlött på locket ,, funderingarna går som följande ,,, gamla kablar som fått en ny position/sträckning i samband med att jag bytte abssenrorena bak dvs att spänningsmatningen är dålig till pumpen under belastning pga oxid i kablarna ,,, . när man höjer varvtalet får man ju oxå en högre spänning vilket gör kabelarean mindre kritisk ,,, fast när jag skriver detta tänker jag ytterligare ett varv ,,, normalt brukar ju en motor baktända när bränsletrycket blir för lågt vilken denna inte gör ,,, ,, så min tes är dålig spänning ger dåligt tryck till motorn och motorn dör under belastning ,,, startar jag om bilen direkt gör den ju det obelastad och då krävs heller inte lika mycket av pumpen ,,, hatar intermitenta fel vilket detta bör klassas som .. eller intermitent permanent fel fram tills att jag lyckats ringa in orsaken ,,, ,,, nån som varit med om nått likande eller har någon annan ide /syn på saken om orsaken till detta ? ,, kan tillägga att kompisen som jobbat på bilia var imponerad över hur frisk motorn/bilen kändes när han körde den innan felet uppenbarade sig ,, och nää inga felkoder ,, ingen lysande lampa utan detta är allt jag kan berätta ,,, en annan fundering är ett bränslepumpsrelä som på gamla 240na där man man fick löda om b+ en där lödtennet käkats upp ,, sitter det något separat bränslepumpsrelä på dessa vagnar och i sånnafall vart är det placerat ? trevligt med fel som självläker ( den går ju som sagt "alltid" igång direkt men med varierande resultat ,,
av rd350
#1513394
En något rörig text.... Finns avlastningsrelä till 15-ström (tändning) , systemrelä till bränslet (dålig kontakt där så försvinner felkoder) Detta bör ju dock din volvobekant veta. Konstiga symtom kan en en halvdålig tempgivare ge, utan felkod, styrenheten tror motorn har en helt annan temperatur än i verkligheten. Håll koll på tempmätaren när bilen stannar.
av 2 loud
#1513406
rd350 skrev:En något rörig text.... Finns avlastningsrelä till 15-ström (tändning) , systemrelä till bränslet (dålig kontakt där så försvinner felkoder) Detta bör ju dock din volvobekant veta. Konstiga symtom kan en en halvdålig tempgivare ge, utan felkod, styrenheten tror motorn har en helt annan temperatur än i verkligheten. Håll koll på tempmätaren när bilen stannar.
ok vad ska hända med tempgivaren då menar du ? ska den plötsligt rasa ? och jo ett rörigt fel kräver en rörig text :-D föröker få med så många detaljer jag bara kan ,, vesäntliga som ovesäntliga då jag inte lyckats ringa in felet ,,
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1513443
Bränslefiltret, när byttes det senast? Har du kört tanken nästan tom så kan skräp som ligger i tanken sugas med och fastna i filtret :-)
av 2 loud
#1513498
sicnarf skrev:Många orkar inte läsa dock tyvärr
vilket är djävligt trist för det är i detaljerna man hittar sanningen ,,
av 2 loud
#1513504
moffa699 skrev: mån 26 sep 2022, 22:42 Sitter ett relä intill säkringarna under motorhuven,är ett rött relä,bytte på min och det var märkt 103
ladyes lads and gentlemens ,,, we got a winner ,,, skulle åka till garaget idag och söka ner detta ,,, och naturligtvis tvärdör bilen i en stor korsning ( vart sitter sensorn som utlöser katastrofer på fel ställen hela tiden ? ) och eftersom detta är en automat så kunde jag ju heller inte dra mig ur korsningen med starten ,,, rulla är heller inte och tänka på då jag är lårbensamputerad .. fick så slutligen hjälp av en förbipasserande kommunalarbetare i kommunens tjänstebil att ta mig ur korsningen och tog fram min magiska felsökningsvätska BRAKE CLEANER ,, lyfter på slangen som går in i luftburken och sprayar in ett par skvättar ,,, vrider på nyckeln och javisst ,, bilen startar för att snabbt dö igen ,,, får tag på en snubbe som släpar mig (och bilen ) till garaget ,, lyfter locket på säkringsdosan och drar ut det röda relät märkt med 103 ,,, kollar märkningarna på relät 31 31b 15 och 87 ,,, och ansluter en kabel ner i relähållararens 87 stift och matar den med plus från huvudsäkringsdosan och då startade bilen som den skulle ,,, lyfte kåpan på relät och fann en del elektronik ,, inga brända komponenter eller synliga skador ,, åker så till skroten och hämtar ett nytt relä ,, kopplar bort den temporära strömmatningen och trycker i relät och bilen funkar U.A efter detta ,,, så felet inringat och löst även fast scenariot var väääldigt ologiskt så lägg detta scenario på minnet och det röda relät som styr matningen till bränslepumpen ..
av 2 loud
#1513540
Erik Å skrev:Det är väl inte helt ovanligt att bränslepumpen ger upp, verkar vara nr 2 efter reläet..
har du någonsin varit med om en bränslepump som dör och sen kan återstartas direkt ?

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]