- mån 26 sep 2022, 21:34
#1513378
Hej !! behöver lite ideer här .. har en gammal taxi 45 k mil automat med 170 hk motorn ... har nyligen bytt bakre abssensorer / skivor/belägg/bromsband och även damasken vänster fram ,,, i närtid efter detta ( någon/några dagar ) så dör plötsligt bilen ,, helt klart en känsla av att det handlr om ett bränsleproblem så jag åker och tankar och bilen börjar funkar igen ,,, dagen efter kom det så åter ,, var förbi en polare som har låång erfarenhet av dessa vagnar då han jobbat på bilia som kliade sig i huvet och fattade ingenting men även han har känslan av att detta är ett bränslerelaterat problem .. rycker och donar lite med reläna och huvudsäkringarna ute i motorutrymmet och efter det så körda jag ca 1 mil U.A ,, väl framme drar jag ur alla säkringar och relän ,, spayas elektronikrengörning och 5-56 och dra relän och säkringar upp och ner då jag misstänkte oxid på anslutningarna ( som då således blev bättre när han ruckade på dom ) ,, när jag så några timmar senare ska åka och då återkommer tidigare problematik
bilen uppför sig som följande ,, mestadels lättstartad och ibland så dör den efter ca 10 sekunder ,, tomgången sjunker och den hackar till någon gång och dör ,,, ,, det återstartar i 9 fall av 10 direkt efter detta ,, vissa ggr så går den att varva upp och då funkar den ibland att köra ,, här har vi 2 scenarion ,, antingen så orkar den inte att vara upp utan dör och andra gånger med lite jogglande på gasen så hoppar den igång och då kan man IBLAND köra iväg och den dra som den ska medans andra ggr så dör den ,, väl med fungerande drift kan man ligga och köra och så dör den ,, drar jag då i neutralen så går motorn och ligger på tomgång ,, ibland går det att varva upp och ibland där den ,,, VISSA ggr så vill den inte starta direkt medans andra ggr gör den det ,, och som sagt allt känns som ett bränsleproblem ,,, det enda jag varit i närheten av bränslesystemet är den runda luckan ibak där abs och bränslepumps kablage går in i kupen ,,, och jag TROR att detta kan vara relaterat ,,, kablaget har någongång i bilen historia fått kablarna ner i tanken som jag utgår går till pumpen fastlött på locket ,, funderingarna går som följande ,,, gamla kablar som fått en ny position/sträckning i samband med att jag bytte abssenrorena bak dvs att spänningsmatningen är dålig till pumpen under belastning pga oxid i kablarna ,,, . när man höjer varvtalet får man ju oxå en högre spänning vilket gör kabelarean mindre kritisk ,,, fast när jag skriver detta tänker jag ytterligare ett varv ,,, normalt brukar ju en motor baktända när bränsletrycket blir för lågt vilken denna inte gör ,,, ,, så min tes är dålig spänning ger dåligt tryck till motorn och motorn dör under belastning ,,, startar jag om bilen direkt gör den ju det obelastad och då krävs heller inte lika mycket av pumpen ,,, hatar intermitenta fel vilket detta bör klassas som .. eller intermitent permanent fel fram tills att jag lyckats ringa in orsaken ,,, ,,, nån som varit med om nått likande eller har någon annan ide /syn på saken om orsaken till detta ? ,, kan tillägga att kompisen som jobbat på bilia var imponerad över hur frisk motorn/bilen kändes när han körde den innan felet uppenbarade sig ,, och nää inga felkoder ,, ingen lysande lampa utan detta är allt jag kan berätta ,,, en annan fundering är ett bränslepumpsrelä som på gamla 240na där man man fick löda om b+ en där lödtennet käkats upp ,, sitter det något separat bränslepumpsrelä på dessa vagnar och i sånnafall vart är det placerat ? trevligt med fel som självläker ( den går ju som sagt "alltid" igång direkt men med varierande resultat ,,
bilen uppför sig som följande ,, mestadels lättstartad och ibland så dör den efter ca 10 sekunder ,, tomgången sjunker och den hackar till någon gång och dör ,,, ,, det återstartar i 9 fall av 10 direkt efter detta ,, vissa ggr så går den att varva upp och då funkar den ibland att köra ,, här har vi 2 scenarion ,, antingen så orkar den inte att vara upp utan dör och andra gånger med lite jogglande på gasen så hoppar den igång och då kan man IBLAND köra iväg och den dra som den ska medans andra ggr så dör den ,, väl med fungerande drift kan man ligga och köra och så dör den ,, drar jag då i neutralen så går motorn och ligger på tomgång ,, ibland går det att varva upp och ibland där den ,,, VISSA ggr så vill den inte starta direkt medans andra ggr gör den det ,, och som sagt allt känns som ett bränsleproblem ,,, det enda jag varit i närheten av bränslesystemet är den runda luckan ibak där abs och bränslepumps kablage går in i kupen ,,, och jag TROR att detta kan vara relaterat ,,, kablaget har någongång i bilen historia fått kablarna ner i tanken som jag utgår går till pumpen fastlött på locket ,, funderingarna går som följande ,,, gamla kablar som fått en ny position/sträckning i samband med att jag bytte abssenrorena bak dvs att spänningsmatningen är dålig till pumpen under belastning pga oxid i kablarna ,,, . när man höjer varvtalet får man ju oxå en högre spänning vilket gör kabelarean mindre kritisk ,,, fast när jag skriver detta tänker jag ytterligare ett varv ,,, normalt brukar ju en motor baktända när bränsletrycket blir för lågt vilken denna inte gör ,,, ,, så min tes är dålig spänning ger dåligt tryck till motorn och motorn dör under belastning ,,, startar jag om bilen direkt gör den ju det obelastad och då krävs heller inte lika mycket av pumpen ,,, hatar intermitenta fel vilket detta bör klassas som .. eller intermitent permanent fel fram tills att jag lyckats ringa in orsaken ,,, ,,, nån som varit med om nått likande eller har någon annan ide /syn på saken om orsaken till detta ? ,, kan tillägga att kompisen som jobbat på bilia var imponerad över hur frisk motorn/bilen kändes när han körde den innan felet uppenbarade sig ,, och nää inga felkoder ,, ingen lysande lampa utan detta är allt jag kan berätta ,,, en annan fundering är ett bränslepumpsrelä som på gamla 240na där man man fick löda om b+ en där lödtennet käkats upp ,, sitter det något separat bränslepumpsrelä på dessa vagnar och i sånnafall vart är det placerat ? trevligt med fel som självläker ( den går ju som sagt "alltid" igång direkt men med varierande resultat ,,
89 GTA 454 Smallblock
03 Cadillac escalade esv
95 Chevy suburban
96 Chevy impala ss
Sv & Euro Mästare superstreet 2002
Nordisk Mästare Superstreet 2002
Regerande Världsmästare Guinnes book of records "soundpressure in car"
DBDRAGRACING
03 Cadillac escalade esv
95 Chevy suburban
96 Chevy impala ss
Sv & Euro Mästare superstreet 2002
Nordisk Mästare Superstreet 2002
Regerande Världsmästare Guinnes book of records "soundpressure in car"
DBDRAGRACING