Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1513242
Hej!

Förra ägarna körde aldrig med bilen på vintrarna, den stod då bara i garage. De hade köpt dubbdäck ändå som jag fick med bilen. Däcken är 13 år gamla Michelin dubbdäck, som har mönsterdjup som nya, och dubben likaså. De har förvarats hos däckhandlaren och har inga synliga sprickor.

Däckhandlaren säger att jag kan ha dem ( än de hade kunnat säga att jag ska köpa nya för de vill sälja). Vad tycker ni? :-)
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1513246
Man brukar väl generellt säga att däck som är mer än 10 år gamla är big no no, men om de inte har några sprickor eller verkar torra borde det ju gå att köra med dem.
av UnleashFusion
#1513248
som ovan, har man förvarat det bra så håller dom ganska länge men eftersom däcken knappt rullat på marken i 13år är det svårt och säga. Jag själv har kört ett set dubbdäck som hållit mer än 10år men då har jag kört med dom varje säsong. Min fasters dubbdäck är från 2008 men hon kör inte lika mycket men än idag inga sprickor, torra med säkerligen mer än 6mm mönsterdjup på vardera däck
av 20FJan
#1513311
Jag skulle montera de tidigt så man hinner få ytan ordentligt bortkörd. Sedan vara medveten om att de är gamla och känna efter hur de funkar i första halkan. Är de katastrof är det ju bara att köpa nya då.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1513348
20FJan skrev:Jag skulle montera de tidigt så man hinner få ytan ordentligt bortkörd. Sedan vara medveten om att de är gamla och känna efter hur de funkar i första halkan. Är de katastrof är det ju bara att köpa nya då.
Håller med. Lite "onödigt" slitage kan göra under på äldre däck. Vill man skynda på processen kan man alltid lägga några lakrisränder också ;-)

13år må vara åt det äldre hållet, men betyder inte per automatik att dom är "för gamla". Det beror helt och fullständigt på hur dom förvarats, samt hur långt dom rullat.
Att dom är sämre än färska däck är självklart, men det är ett långt spann mellan "släng skiten" och "sprillans nya".
av CAVT
#1513357
Jag funderar på om jag ska köpa nya däck ändå, känns lite bättre än att vara bekymrad varje gång det snöat under natten. Pendlar till jobbet tidigt på morgonen.

Vet inte hur bra 140 hästars motorn med automat gör streck i asfalten :-)

Mvh Cavt
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]