Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1513009
Hej!
Bytte båda framhjulslagren samt stötdämpare mm.
När tändningen vrids på tänder ABS-lampan, för att några sekunder senare slockna.
Men ABS-lampan kan tändas ibland under färd för att sedan slockna.
(Bromsklossar och bromsskivor fram kommer att bytas vid tillfälle)
Mätte båda ABS-givarna - fick runt 1kΩ
av bjorre12
#1513010
Jag fick det problmet jag med. Det var röd ABS lampa som tändes. Jag tänkte inte så mycket mer på de men efter ett tag så fick jag punktering och skulle byta däck. Då följde bulten till drivaxeln med ut. Antar då att drivaxeln inte alltid var i korrekt läge för att kunna läsa av ABS-kransen. Kan ju vara värt att kika på.
av Albireo
#1513085
Kan vara så. (min lampa är orange)
Den besiktades direkt efter jag bytt lager mm. (men de måste ha missat ABS-lampan eller så lyste den inte - just då)
Min ABS-lampa är placerad bredvid motorlampan som alltid lyser orange...
Jag tycker att axeln sticker ut från navet lite mer än tidigare.
Men hur kan detta avstånd justeras?
av LOB
#1513184
Hört att man kan få sånna problem när man lossat abs-kontakten på fjäderbenet. Rengör kontakten med elektronikrengöring/isopropanolalkohol eller något!
av Albireo
#1513196
LOB skrev:... lossat abs-kontakten på fjäderbenet. Rengör kontakten med elektronikrengöring/isopropanolalkohol eller något! ...
Lossade kontakten vid hjullagret (sladden lossades från fjäderbenet). Funderar om kabeln kunnat blivit skadad eller klämd på något sätt..
Skulle en fungerande felkodsläsare kunna ge någon information? (spontant känns det som ABS-problemet ligger på fram hjulen - (men kan lika gärna vara bak?)
Innan besiktningen hade jag lös ABS-kontakterna fram, och mätte givarna, sprayade samtidigt med 556 (eller var det WD40..) men rengjorde inget eller "spretade" på kontakten (om det är möjligt)


Lucif3r skrev:... Kan även vara rostig/skitig/sprucken ABS-krans ...
Jag lade inte mycket energi på att kolla ABS-kransen. Dock var det inte länge sedan drivaxeln (höger?) fram byttes.
av Albireo
#1557576
Problemet är nu mer konsekvent - ABS-lampan lyser nästan alltid.
Mätte upp de två ABS-givarna fram och den vänstra gav inget motstånd.
Bytte den vänstra, men ingen skillnad.

Nu verkar inte ABS-lampan släckas vid start. (kanske har något minne att den var tänd när bilen stannade)
Det inträffar att ABS-lampan kan vara släkt ett antal km. (Möjligen vid lite fuktigare väder? eller kallare ute? eller ...)

Funderar om det kan vara något problem med ABS-givarna bak, men ingen aning hur dessa går att mäta.
(givarna ser annorlunda ut och verkar sakna en kontakt vid givaren. Sladden förvinner upp vid tanken.)

bjorre12 skrev: fre 23 sep 2022, 14:42... Antar då att drivaxeln inte alltid var i korrekt läge för att kunna läsa av ABS-kransen. Kan ju vara värt att kika på...
Vilket läge bör ABS-kransen ha?
Hur justeras läget på drivaxeln / ABS-kransen?
(som jag nämnt tidigare, sticker drivaxeln ut längre på denna sida efter bytet.)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1557578
Albireo skrev:Funderar om det kan vara något problem med ABS-givarna bak, men ingen aning hur dessa går att mäta.
(givarna ser annorlunda ut och verkar sakna en kontakt vid givaren. Sladden förvinner upp vid tanken.)
Enklast är att mäta framme vid boxen. Hade bild på vilka stift som gick vart förut men den verkar ha försvunnit, går säkert googla fram dock :)

Menne..... Varför inte läsa ut lite felkoder så kanske du inte behöver gissa så mycket? :-D
av Erik Å
#1557591
Albireo skrev: tor 12 okt 2023, 23:33 Vilket läge bör ABS-kransen ha?
Lägg på fullt rattutslag, titta in bakom hjulet framifrån och lys med ficklampa. Med lite ansträngning kan man se om givarens "nos" hänger mitt över kransen eller om kransen är förskjuten i sidled så att den bommar givaren.. Sen ska det väl vara typ 2-3mm avstånd (i höjdled) mellan givare och krans om allt är rätt.
Det går inte att justera läget mer än möjligen om abs-kransen inte är helt fasttryckt på knuten.
Men om ytterknutens axeltapp av någon anledning inte går in helt i hjullagret så blir det fel. T.ex. pga rost eller om gummitätningen kommer i kläm :-/
Passa på att göra rent runt givaren, sitter där smuts och rostflagor så kan den bli blind för kuggarna på kransen
krans.jpg
krans.jpg (93.53 KiB) Visad 1061 gånger
av Albireo
#1557652
Lucif3r skrev:
Albireo skrev:Funderar om det kan vara något problem med ABS-givarna bak, men ingen aning hur dessa går att mäta.
(givarna ser annorlunda ut och verkar sakna en kontakt vid givaren. Sladden förvinner upp vid tanken.)
Enklast är att mäta framme vid boxen. Hade bild på vilka stift som gick vart förut men den verkar ha försvunnit, går säkert googla fram dock :)

Menne..... Varför inte läsa ut lite felkoder så kanske du inte behöver gissa så mycket? :-D
Funderade över om det finns någon felkosdläsare som passar 850 - eller om man måste bygga en själv?
Det hade varit guld om man vetat vilket hjul som ABS-givaren inte gillar.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]