Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
#1511247
Min ABS-Kabel är skarvad flera gånger så jag behöver en ny. Kollade med volvo bilia och den säljs inte längre. Så nu undrar jag vilken sorts kabel jag kan använda för att skarva med krympslang i mototorrummet och kontakten. Mvh C-G (bilen är Volvo 850 Årsmodell 1995)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1511274
Den flnns väl på "eftermarknaden"?? Jag har köpt ABS-givare till min 745-a. Och den är ju nästan 10 år äldre.
av thorsens
#1511279
Det jag vill veta, är om man kan använda vilken 2-polig kabel som helst (typ elkabel 1mm mångtrådig). Eller vilken annan kabel passar. Mvh C-G
av Erik Å
#1511309
Om vi nu pratar om givarna fram så skulle jag säga att du behöver en kabel som är extremt tålig mot upprepad böjning..
Elektriskt sett lär vilken som helst fungera men livslängden blir förmodligen kort.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1511358
Även bak behöver vara rätt tålig... Bakhjulen står ju inte stumt med karossen direkt ;-)
Men jo, fram är är väl ännu kinkigare iom att det både fjädrar och styr.
Likaså är det ju extremt viktigt att kablaget är exakt rätt lång och är dragen exakt som det ska, annars är risiken stor att det antingen går av pga. att den är för kort, eller åker in i hjulet pga. att den är för lång eller dragen helt fel...

Orginalkablaget, fram iaf, är bortåt 2.5mm2 f.ö.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1513238
Hej C-G
Har kollat i VIDA och sökt ditt artikelnummer.
Ska tydligen finnas att skaffa, se länk:
https://volvozone.eu/product/cable-harn ... vo-9442888

Annars om du vill skarva & komma billigare undan, köp valfri ABS-givare, så klipp den =rätt typ (flexibilitet) av kabeln.

Klippte upp min gamla idag, den var 0,75 kvadratmillimeter.
Var heller inte överdrivet flexibel, kändes motsvarande RKUB i den änden med uppskalad yttermantel = 2cm vid kontakten.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]