Sida 1 av 2
Hjälp! (Amatör) [850 svårstartad]
Postat: fre 04 maj 2007, 16:53
av ville
Har haft lite konstigt problem med bilen. Det är nämligen så att ibland så startar den inte. Detta har hänt vid tre tillfällen senaste 3 veckorna ungefär. Varje gång den INTE går igång är det just efter att jag kört den och sen stängt av och ska starta igen. Startmotorn går och allt verkar normalt, men motorn varvar inge igång, efter en jävla massa försök så börjar motorn först puttra igång och sen dö igen. Sen går den plötsligt igång och allt är som vanligt igen, startar hur snabbt som helst. Och man vet aldrig när felet kommer tillbaka igen. Det är en 850GLE -93.
Den har precis varit inne på verkstad nu och bytt följande: luftfilter, tändstift, olja, oljefilter, och sen handbromsvajer och bromsbackarna men det är juinte relelvant. Nämnde felet för verkstan, men dom har inte åtgärdat något, ska dit igen imorgon. Men det känns inte som att dom har nån aning om va det kan va :S. Litar inte en sekund på dom. Vill inte bli lurad på massa pengar, så om någon har nån ide så vore det jätte bra.
Ändrade lite i topic, så man ser vad tråden handlar om.
Topic ska vara tydligt relaterad till trådens innehåll.
Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Postat: fre 04 maj 2007, 18:45
av popeye65
Tjena.
Hade ett liknande problem med min 850-94.
När jag hade startat och flyttat den en bit eller kört en kortare stäcka så gick den inte att starta igen. Fick hålla på att nöta med gasen för att den skulle hoppa igång, väldigt irriterande.
Sista gången så hade jag flyttat bilen och skulle använda den 2 dagar senare och då startade den inte.
Fick tips av en kompis som hade haft liknande problem att byta bränslepumps reläet, kostade 400:- på volvo.
Detta var i februari och bilen har inte stulat en enda gång efter det :D
Kan vara värt att prova iallafall.
Postat: fre 04 maj 2007, 18:47
av popeye65
Blev dubbelpostat :(
Postat: fre 04 maj 2007, 18:52
av ville
Okej. Det kan ju kanske va något sånt. Fast för mig hjälpte de inte att pumpa på gasen..starta inte iaf.
Postat: fre 04 maj 2007, 20:06
av volvoR+s60
låter som bränslepumpen. Är ganska säker :)
Postat: fre 04 maj 2007, 20:23
av ville
Om bränslepumpen är kass borde jag väl märka av det under körning också eller? Eller menar du att det är det där me reläet?
Postat: lör 05 maj 2007, 12:55
av Busta_Hymen
Jag håller på relät... Kostar det verkligen 400 spänn? Låter ju svindyrt. Har för mig att det är ett vanligt standardrelä, som man kan köpa överallt. Kan förvisso ha fel, det har hänt förr ;)
Det sitter iaf i säkringsboxen i motorrummet, kommer inte ihåg vilket av dom det är. Jag överlåter med varm hand till någon mer insatt att förklara placeringen! =)
Postat: lör 05 maj 2007, 13:06
av ketto
Övre lådan sitter i motorrummet och den undre inne i kupén t.v. om pedalerna under instrumentbrädan.
101-102 Farthållare
103 Bränslerelä
104-108 Ljusrelä
105 Överbelastningsrelä +X (2/30)
106 Överbelastningsrelä +15 (2/31)
107 Överbelastningsrelä +X (2/60)
201 Dimljusrelä
202 Deadlock (startspärr)
203 Vindrutetorkare
204 Bakre torkare
205-206 Centrallås,fördröjd innerbelysning
207 Varvtalsspärr,avgastemp.sensor
208 Värme i bakruta och backspeglar
210-211 Larm
212 Bältes och nyckelpåminnelse
213 Dimljus, bryggad
214 Baksätesvärme
Bilar som inte har larm,så är 210 bryggad och 211 ej inkopplat.
Postat: lör 05 maj 2007, 14:18
av popeye65
Kan ha varit 350:-, jag köpte det genom en bilmekare där jag bor (på landet) och det är möjligt att han tog en 50-lapp för besväret.
Reläet var rött till färgen, det gamla var grönt.
Om du kan köpa det överallt vet jag inte och jag tycker inte det är värt besväret att köpa ett begagnat, man vet ju aldrig hur länge det håller, nytt är ju ändå nytt.
Postat: lör 05 maj 2007, 16:30
av ville
Ja va och snacka med min mekaniker imorse, han kollade lite och trodde inte det var brännslepumpen. Hällde i Ksprit i tanken, och nu går den jättefint, tomgången är mycket jämnader, sjunker inte som den gjorde förut. Får se om de kommer tillbaka sen när jag tankat i ren bensin igen. Han trodde iaf att de skulle hjälpa at bara byta bränslefiltret ifall det kom tillbaka.
Sen tippsa han mig att tanka 20liter bensin å späda ut me 10 liter etanol. Skulle tydligen va bra enligt honom...alltså göra det EN gång, inte hålla på och köra så hela tiden.
Fast ja byter nog det ändå, kostar ju knappt nått..vet inte när det sist var bytt då jag bara ägt bilen i några månader.