Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
#1508784
Polar2007 skrev: sön 14 aug 2022, 19:54 Det förklarar varför det bara är tre av alla tester får ok (ABS,SRS & VGLA)
Var precis iväg till Biltema å införskaffade läsaren.
Det är 2,5an på 144hk.
Får väl fixa en sån där diod-testare.
Nu är testaren jag skaffade inte köpt i onödan eftersom jag även har en V70 -14. Fanns ju även funktion för att lossa bromsbackarna vid ev byte.
Då Biltema uppger den ska funka på 850 92-97, då undrar man om den har menyval för blinkkoder möjligen, kanske i form av blinkande pixel i display ?

(Om du känner någon som har en 96-98 med annan motor än 126hk & 144hk, hade det för andra här på forumet varit intressant veta om Biltemas funkar, kan nämligen tänka mig många drar sig för att slippa tjafs med återköp om det inte funkar)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1508845
Jag fattar inte hur den ska funka på OBD-1, de har ju inte ens ett uttag?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508855
Precis. Det gör den inte heller :P
Att dom skriver 850(92-97) är ju helt enkelt bara för att den fungerar på *vissa* 850 av senare årgångar, och har då valt att istället skriva ut produktionsperioden för 850 i sin helhet istället för dom modeller läsaren faktiskt fungerar på.

Skulle förövrigt tro att läsaren är begränsad till 850 GLT 96-97, som kör Motronic4.4. Alla övriga årgångar och modeller har ju blink-koder.
av Polar2007
#1508859
Lucif3r skrev: mån 15 aug 2022, 21:54
Skulle förövrigt tro att läsaren är begränsad till 850 GLT 96-97, som kör Motronic4.4. Alla övriga årgångar och modeller har ju blink-koder.
Japp, du är nog helt rätt ute.
Jag har testat runt rejält och och inte fått ut så mycket mer än det som inte är blink.
Vad jag däremot lyckats med är att släcka servicelampan. Det går även att ändra tid och miltal när den ska tändas.

Ordnade en diod med brytare ikväll. På ECC fanns inga fel sparade (111), trots att den inte funkar.
Sedan fanns det bara en pol till i kontakten som gav något och den visade 122. Har inte fördjupat mig i det. Bilen trilskades en gång i morses till min stora besvikelse. Jag undrar om det kan vara något i tändningslåset som jävlas, å då menar jag inte immon. Känns som nyckeln fjädrar på djupet och att det kan vara lättare att få igång den om man trycker in nyckeln samtidigt som man startar. Den startade nämligen på andra försöket. Ska prova detta igen nästa gång den jävlas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508863
ECC ska läsas ut med dator/läsare på V70... Att du fick någon respons öht. med en blinkdiod är fascinerande.....
S/V70 är helt uppkopplade till "OBD-protokollet", med enda undantagen 10V-motorerna med Fenix5.2 samt farthållaren(av någon märklig anledning).

bild från vol-fcr;
volfcr.PNG
volfcr.PNG (13.41 KiB) Visad 242 gånger
.

Bara dom 2 gula sakerna kräver egenbyggd blinkläsare, resten läses av direkt i programmet.

Här är vol-fcr's beskrivning hur man läser koder på Fenix5.2 förresten;
f52.png
f52.png (20.41 KiB) Visad 242 gånger
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]