Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimbim77
#1507864
Hej!
Har en v70 xc från 98 2,4 turbo. Bilen är importerad från Tyskland nån gång 2001 typ.
Har bytt lmm, tempgivare, syresensor, pumprelä, tänddelar. Har bytt tändlås, så har tejpat nyckeln i antennen och gömt den under rattstången. Kan tillägga att den var svårstartad innan jag tog över den.
Första gången man vrider på nyckeln startar den och varvet går upp till 1500, sen stannar den. Vrider av nyckeln vrider på och startar. Startar men lägger sig å 1000 varv i tomgång. Det är ett rökmoln bakom bilen och luktar soppa. Som att den går in I nåt slags limpmode. Går att köra sen som vanligt. Får INGA felkoder med min iCarsoft för volvo. Bytt kamgivare. Kollat kamremmen och den står rätt. Har inte vvt-i.
Rengjort tomgångsmotorn
Provat koppla ur ac-relät och då startar den lite lättare. Ac och emission delar säkring i relälådan. Kan det vara nåt där? Blir tokig. Allt man provar blir en återvändsgränd.
av Jimbim77
#1507865
Glömde skriva, när den startat hör man pumpen öka i varv som att volten ökar. Har nytt batteri. Kan det vara generatorn som stör? Har bytt startmotor. Kan det vara nån del som är fel på en"tysk" volvo men ska vara på en svensk. Kanske fel lmm-nr eller så.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1507885
viktigt att det är samma LMM nr som innan :-) Kan kanske vara en skadad motortempgivare den kanske tror att det är -40 grader ute(Jag drog bara till med en temperatur) å fetar på bränsle/luftblandningen. Vilket i sin tur gör bilen svårstartad. Har du kollat över kamaxelgivaren?
av Jimbim77
#1507899
Köpte samma nr på lmm, men vet inte om förra ägare köpt rätt.
Det är precis som om den "chokar" bilen som du skriver. Var 31 grader på parkeringen och fick nästan inte igång bilen. Har bytt tempgivare men kan ju vara kabelbrott till datorn. Yttertempen visar rätt på displayen. Kamaxelgivare bytt. Kan vevaxelgivare vara värt att byta? Det skumma är att det finns inga felkoder. Nånstans räknar den fel på soppan tydligen. Avgasröret är kolsvart.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1508075
Okej, går ju att kolla upp OEM nr på den å se om den hör till den motorn :-)
det kan ju även vara så att givaren är skadade å har fel resistansvärde=den ger fel temperatur. Yttertempen är en egen separat givare till enbart displayen :-)
Hade det varit vevaxelgivaren så hade den inte startat alls. men det går ju att ta upp den å kolla så den ser någorlunda ren ut :-)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]