Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1507826
Jag har frågor om oktanen på bensinen.

Nu är det så att jag har tankat 98 okt ett bra tag nu mest Shell V power och jag tycker bilen går mycket bättre nu och den drar mindre bensin :-D

Men är det bara inbillning eller vad tror ni och har ni märkt något på era bilar om ni har tankat 98 okt?

Volvo v70 165 hk -99
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1507828
Shell V-power verkar fungera betydligt bättre i min S70 2.5T än den vanliga blaskiga soppan. Inga misständningar och ryck.
av pop
#1507829
Jag tycker också att min känns betydligt bättre i gången och inga ryckningar heller som du skriver.

Det är så mycket etanol i 95 okt bensin nuförtiden :bored:
av Rådlös
#1507842
"Det är så mycket etanol i 95 okt bensin nuförtiden :bored: "

E85 har 104 oktan.
Om bilens styrdator är "med på det" så kan den utnyttja det högre oktantalet och ställa tändningen tidigare utan att spika i sådana lägen.
av SubMarine
#1507872
Jag märker ingen uppenbar skillnad mellan 95- och 98-oktan på min V70. Om bilen misständer och/eller rycker när ni kör på 95-oktan så är något fel på bilen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1507884
Inte märkt någon speciell skillnad, tyckte nästan den drog mer på 98 :x S70 2,5T å då var det ändå innan dom höjde etanolen i bensinen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1507887
Motortrend gjorde ett ganska intressant test av oktanhalt och kom till slutsatsen att ökad oktanhalt inte gav någon vinst så länge man inte har problem med detonation till att börja med. De provade även att höja tändningen med E85 och det gav bara lägre effekt. Anledningen är att kompressionsförhållandet är valt för en lägre oktanhalt och då har man valt optimalt tändläge redan. Få motorer kan ju höja kompressionen baserat på vilken oktanhalt man har.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1507929
Rådlös skrev: mån 08 aug 2022, 10:44 "Det är så mycket etanol i 95 okt bensin nuförtiden :bored: "

E85 har 104 oktan.
Om bilens styrdator är "med på det" så kan den utnyttja det högre oktantalet och ställa tändningen tidigare utan att spika i sådana lägen.
Blyfri 95 (E10) har fortfarande 95 oktan.
Eftersom etanolen man blandar i har betydligt högre oktantal använder man bensin med lägre, alltså i praktiken bensin av sämre kvalitet, för att hålla 95 oktan.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen