Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1511359
Livslängd och livslängd... Har inte så mycket med livslängden att göra... Det är snarare konsekvenserna av pumphaveri som avgör hur ofta man bör byta pumpen.
Ett pumphaveri på en rödblockare resulterar i att bilen på sin höjd kokar... Vitblockare mfl blir det istället motorbyte på.

Även jobbet att byta pumpen har ju betydelse... T ex på en rödblockare byter man pumpen på typ en kvart, vitblockare behöver man göra ett "kamremsbyte" på, låsning och nollning av motor och allt. Inte direkt ett roligt jobb att göra om man nyligen bytt kamremmen, då kan man likagärna lägga några kronor extra och skruva 5 bultar extra och byta pumpen i samband med kamremsbytet i förebyggande syfte, tycker jag :P
#1511373
Pumphaveri beror vä loftast på att man bytt ut den fabriksmonterade (som vanligtvis håller längre än bilens övriga livslängd) mot en eftermarknadspump som inte har samma kvalitet (även om den skal vara OEM från samma tillverkare) .
#1511407
Jag köpte faktiskt en skuren v70 2,4 -04 för några år sen. Den hade rullat 18k och sen la vattenpumpen av.
Så helt ovanligt är det nog inte. Jag köper ny varje gång jag byter iaf, bara conti/ina/skf etc och undviker plastskovlar.

Sen kan man ju spara ett par hundra och hoppas på det bästa, men det är inte helt min melodi
#1522921
800serien skrev:
erikn skrev: fre 02 sep 2022, 23:02 I det här fallet så var det ju inget oljud eller så, bara att motorn helt plötsligt gick varm. Än så länge håller den tätt, läcker inget vatten vad jag förstått av frugan som är hemma och kör med bilen så toppen verkar ha klarat sig. Det mysko är ju att vingarna på pumphjulet gått av, antar att det är utmattning av ålder.
Plast blir skört med åren. På Volvo original pump så är det inte skovelhjul i plast så det är något skitmärke som de monterat nån gång i tiden.

Volvo rekommenderar byte av v-pump varannat kamremsbyte så originalpumparna håller hög kvalitet och går länge.
Glömde kommentera det förut, men som det även syns på bilderna så är skovelvingarna på gamla pumpen i lättmetall. Så vad som fick dem att gå av är i mina ögon ett mysterium. Troligtvis har en gått av först, som sedan i sin tur slagit av resten.
#1525481
Ja vissa pumpar har plast som skottar runt vattnet. Går sönder och ingen/ dåligt flöde. Bitar av denna kan även fara in i kylvattenledningar/slangar och fastna. Så kolla att alla delar finns vid byte och inget är kvar i kylsystemet slangar och rör.( bytt på V70-99 med detta haveri).
MVH Lars-Ove
Blinkers hänger sig

Styrenheten är CEM där under instrumentb[…]

Var lambdasonden också från biltema? I[…]

Stoppklack till handbroms

Du kan nog vara lugn. Det händer att handbrom[…]

Hittade två filmer på YouTube som visa[…]