- ons 07 sep 2022, 14:12
#1511359
Livslängd och livslängd... Har inte så mycket med livslängden att göra... Det är snarare konsekvenserna av pumphaveri som avgör hur ofta man bör byta pumpen.
Ett pumphaveri på en rödblockare resulterar i att bilen på sin höjd kokar... Vitblockare mfl blir det istället motorbyte på.
Även jobbet att byta pumpen har ju betydelse... T ex på en rödblockare byter man pumpen på typ en kvart, vitblockare behöver man göra ett "kamremsbyte" på, låsning och nollning av motor och allt. Inte direkt ett roligt jobb att göra om man nyligen bytt kamremmen, då kan man likagärna lägga några kronor extra och skruva 5 bultar extra och byta pumpen i samband med kamremsbytet i förebyggande syfte, tycker jag
Ett pumphaveri på en rödblockare resulterar i att bilen på sin höjd kokar... Vitblockare mfl blir det istället motorbyte på.
Även jobbet att byta pumpen har ju betydelse... T ex på en rödblockare byter man pumpen på typ en kvart, vitblockare behöver man göra ett "kamremsbyte" på, låsning och nollning av motor och allt. Inte direkt ett roligt jobb att göra om man nyligen bytt kamremmen, då kan man likagärna lägga några kronor extra och skruva 5 bultar extra och byta pumpen i samband med kamremsbytet i förebyggande syfte, tycker jag