Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1510585
Kändes som om den suttit där sedan urminnes tider, så kan vara original. Lapp om remmen hittade jag bara en, och den stod det 03 på så det var nog dags hur som helst. Vet inte om det gjorts ett byte efter det.
#1510610
erikn skrev: tis 30 aug 2022, 23:28 Kändes som om den suttit där sedan urminnes tider, så kan vara original. Lapp om remmen hittade jag bara en, och den stod det 03 på så det var nog dags hur som helst. Vet inte om det gjorts ett byte efter det.
Förmodligen har någon bytt senare men inte satt dit någon lapp, eller inte gjort rent så den lossnat.
#1510654
Min erfarenhet om vattenpump ar är att dom börjar glappa i lagret och/eller läcka vätska innan dom skär ihop. Dom är ju konstruerade så att det inte kan läcka in vatten till lagret. Dock om lagret börjar glappa, så ändras vinklen mot remmen så att den kan "glida av". Och det är ju lika illa, d.v.s motorras...
Äldsta dotterns Peugot 107 -08 började föra "ett herrans liv" i våras. Dom trodde motorn rasat (3-cyl. 65 hk Toyota Aygo motor) men det var "bara" lagren i vattenpumpen. Nu drivs vattenpumpen av multiremmem på dessa motorer (har kamkedja), annars hade det nog blivit motorras....... Motorn har gått c:a 12000 mil.
#1510931
I det här fallet så var det ju inget oljud eller så, bara att motorn helt plötsligt gick varm. Än så länge håller den tätt, läcker inget vatten vad jag förstått av frugan som är hemma och kör med bilen så toppen verkar ha klarat sig. Det mysko är ju att vingarna på pumphjulet gått av, antar att det är utmattning av ålder.
#1511282
erikn skrev: fre 02 sep 2022, 23:02 I det här fallet så var det ju inget oljud eller så, bara att motorn helt plötsligt gick varm. Än så länge håller den tätt, läcker inget vatten vad jag förstått av frugan som är hemma och kör med bilen så toppen verkar ha klarat sig. Det mysko är ju att vingarna på pumphjulet gått av, antar att det är utmattning av ålder.
Plast blir skört med åren. På Volvo original pump så är det inte skovelhjul i plast så det är något skitmärke som de monterat nån gång i tiden.

Volvo rekommenderar byte av v-pump varannat kamremsbyte så originalpumparna håller hög kvalitet och går länge.
#1511283
Erik Å skrev: mån 29 aug 2022, 02:22
v16v skrev: mån 29 aug 2022, 00:37 Jag har kört 50 000 mil med min V70 -97 och har aldrig bytt vattenpump, få se hur länge den håller.
Som sagt, skär lagret på pumpen så behöver du köpa en ny motor.. Bagateller :-D
Ingen minns en fegis! :-D

Skämt åsido, har den gått 50k skulle jag absolut övervägt ett byte snarast möjligt! Väldigt onödigt att åka på motorhaveri på grund av ett lagerras i en vattenpump.
#1511329
Jag tror (det är samma sak som att inte veta :x ) att vattenpumpar som drivs med rem (inte kamremmen) har kortare livslängd p.g.a den betydligt högre remspänningen. Kamrem är ju en kuggrem och behover inte så hög sträckning. Multiremmen på Peugeoten ovan var väldigt hårt spännd för att remmen inte skulle slira. Hade jag bytt remmen (istället för att sträcka upp den) förra sommaren när den "skrek som en stucken gris" kanske vattenpumpen hållt än. Det är svårt att se på en multirem när den är sliten, betydligt lättare på en "vanlig" fläktrem.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]