Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1506807
Åkte till landet i fredags, märkte efter ett tag (man kollar ju inte tempmätaren jätteofta) att tempmätaren var upp i topp. Stannade vid nästa busshållplats och kollade, då kokade det upp i expansionskärlet. Väntade ett tag, hade vatten med så jag fyllde på lite bara för säkerhets skull.
Efter ett stillestånd på 5 minuter så fortsatte jag, och stängde av bilen i nedförsbackar och rullade långa sträckor och tog mig så småningom till landet. Väl här plockar jag ur termostaten för att säkerställa att det inte är den som är felet. Startar, låter den gå på tomgång ett tag och fläkten sätter igång som den ska men trots det blir bilen överhettad och jag stänger av.

Låter slangen som sitter vid termostaten sitta löst på, startar bilen och tar loss slangen för att kolla flödet. Det kommer vatten, men ingen direkt fart på vattnet. Har ingen koll på hur mycket vatten det ska komma, så har ju inget att jämföra med.

Så min teori är mest troligt att vattenpumpen inte pumpar som den ska, alternativt att kylaren helt plötsligt ska ha blivit igensatt.

Vad tror ni?
#1506809
Skovelhjulet på några pumpar (plast?) var ju kända för att lossna och ge problemet du beskriver. Vilka modeller som var drabbade vet jag inte.
#1506810
Då är min teori inte helt tokig då. Ska beställa en sats med kamrem, är nog dags ändå på den, har ingen koll på när det gjordes senast. Tack för svar.
#1510251
Har knappt varit hemma senaste månaden, men nu så. Teorin om skovelhjul i plast visade sig stämma på pricken. Nu är det bytt i alla fall och den blir inte överhettad. Visar sig i framtiden om överhettningen gjort att toppen vridit sig och den läcker vatten (eller mer).
Skärmbild 2022-08-28 140046.jpg
Skärmbild 2022-08-28 140046.jpg (111.74 KiB) Visad 2046 gånger
#1510270
Skovelhjul i plast, är det så på samtliga, men vissa är sämre?

Den välrenommerade Volvomek jag förr i tiden anlitat under 20år, hanpåstod vid kamremsbyte, att man inte bytte vattenpumpen samtidigt.
Jag förde nämligen det på tal när jag dubbelkollade att vattenpump var beställt inför kamremsbytet,
men fick svaret “de håller hög kvalitet och håller bilen ut”.
Så jag litade på honom = min 17500-milare har alltså originalpumpen kvar sedan 1999, efter de 2st kamremsbyten han utfört på min under åren.
#1510302
Det känns onödigt att byta vattenpump vid varje rembyte, originalpumpen verkar hålla hög kvalitet så jag skulle säga vartannat.. högst :-)
Men visst, skär lagret i pumpen så ryker kamremmen och sen behöver man en ny motor.
Jag bytte pump vid tredje rembytet (45k, håller fast vid gamla 15k intervallet på min -00. -98 har kanske kortare intervall?). Jag var noga med att beställa en pump med metallvingar. Men det var inte Nissens, som påstås vara original OEM. Det fick jag veta först senare :-)
Blir dags för fjärde rembytet (60k) i vinter, har inga planer på att byta pump.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]