Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505532
Hejsan! Ny medlem här.

Jag har en Volvo V70 T5 från 1998 som har säkringar för saker den inte har installerat, såsom remote keyless entry och Cruise control. Som jag förstått det så är det bara att koppla in en valfri ”svart låda” för att kunna ha fjärrkontroll till (Remote Keyless entry), men gäller samma för farthållare? Är det bara att koppla in en spak med knapparna för det eller saknas det delar där också? Har som sagt säkringar för båda sakerna (dvs det står på locket vad säkringarna går till och där står både farthållare och fjärr med) men eftersom det saknades mottagare till fjärren gissar jag på att det kan saknas saker för farthållaren? Tacksam för svar!
#1505543
Märkligt med en T5 som saknar sådant.
Import?

Kanske någon som pillat dit de säkringarna bara.

Men min gissning är borttappade/defekta fjärrkontroller.
Mottagaren för dessa sitter bakom mätarhuset, åtkomligt via lyfta bort övre del / locket av instrumentbrädan
1BBA05AE-5C1F-4FA6-82BB-CE321B4C9790.jpeg
1BBA05AE-5C1F-4FA6-82BB-CE321B4C9790.jpeg (3.09 MiB) Visad 1973 gånger
.
Locket sitter med 11skruvar.
2E5E0028-DD37-4E72-B56D-950D8ADFF975.jpeg
2E5E0028-DD37-4E72-B56D-950D8ADFF975.jpeg (850 KiB) Visad 1973 gånger
.
Men har du airbag på passagerarsidan så tillkommer arbete, då bör du först koppla bort batteriet 30minuter, därefter demontera handskfackets insats med 6-8skruvar och sedan koppla loss airbag-kontaktstycket samt lossa de 3st 6-kants 10mm skruvar som stabiliserar airbagen i locket, mot instrumentbrädan.

Så finns mottagare där redan, så ska man åtminstone på 97-98 tydligen enkelt kunna läsa in fjärrkontroller, enligt vad jag läste mig till igår i infoavsnittet i androidappen ”850 obd-II”.
#1505575
Ajdå, så det är mer arbete än jag trodde? har försökt med alla möjliga fjärrkontroller, inklusive en med rätt siffror och nytt batteri i.

så det är bara något irriterande strul med den "svarta lådan" som inte vill ansluta fjärrkontroll på min? betyder det att det är möjligt att ta en spak med farthållare iallafall? säkringarna verkar finnas ifrån att den tillverkades så jag tror inte de är ditsatta i efterhand. Finns även säkringar för Immobilizer och t.o.m dieselvärmare xD.

Antog att det helt enkelt satt säkringar för att man skulle kunna installera funktionerna i efterhand om man ville, eftersom jag varken har Diesel, Immobilizer eller farthållare. Såg en video på 850 och liknande modeller (Anser V70 T5 som liknande) där "svarta lådan" satt i handskfacket och där finns det en lös sladd och metallhållare till någonting, så jag antog att det inte fanns. Har du någon mer info gällande vad som ska finnas och inte?
#1505638
Lucif3r skrev: tis 19 jul 2022, 13:05 Immo har du, den sitter i nyckeln.
fjärrlås går att eftermontera............................ Men inte själv, då det måste kodas in i bilen av volvo..........
Farthållare är plug'n'play dock.
@Lucif3r Är du 100 på det om ”kodas av Volvo”?
Enligt appen ska det gå att läsa in nya fjärrar själv på 96-98.
Men det hjälper förstås inte om mottagare saknas.
Eller är det möjligen mottagaren som måste kodas in?

(Är själv sugen på att läsa in en 3:e fjärr jag har liggandes, då min 2:a är sådär)
#1506092
Farthållare på en -98 är fullt möjligt, men det är en hel del jobb.
Spak, pedalkontakter, slangar, vakuumpump, styrenhet, kablage...

Jag har nog en del grejer liggandes hemma, bla. styrenhet/relä och pump.
#1506247
Hur programmerar man fjärrkontrollerna (medans jag ändå är här)? Har testat 5 och 8 gånger på tändningen men inget händer, alla dörrar identifieras som stängda men ändå vill den inte visa några tecken på programmering, finns det något särskilt man behöver göra? Det ska vara rätt fjärrar (börjar på 916)

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]