Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Statsminister
#1505290
Har köpt mig en C70 med lite underliga lösningar. Någon tidigare ägare har alltså kopplat in en knapp i kupén, som startar/stänger av kylfläkten. Känns som en lösning som jag inte vill ha. Någon som kan komma med förslag, idéer varför det är gjort på detta sätt? Man ser att de skarvat, och att originalkablarna ligger i kabelstrumpan precis brevid på bild. Där ser man två avklippta kablar i samma färg ...

Vad är det som styr fläkten? Vad kan det bero på att de gjort som de gjort? Vad är mitt nästa steg? Ska jag börja med att testa att löda ihop kablaget som det en gång varit?

Tar tacksamt emot tips och idéer?
20220716_170851.jpg
20220716_170851.jpg (2.37 MiB) Visad 1457 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1505337
Det är ECUn som styr kylfläkten i två steg. Koppla som det ska vara men kontrollmät att du inte har glapp mellan reläet och ECUn. På min 850 hade jag problem med att fläkten inte startade när tempmätaren i instrumentpanelen inte fungerade.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1505340
Att dom gjort så kan vara för att kablaget gått av, vilket kan hända med åren. Båda mina hade gått av ungefär mitt i "strumpan". Jag drog nya kablar också, fast jag drog dom dit dom ska - dvs rakt till styrboxen.
Det är "svårt" och "omständigt" att göra så, så dom har säkert valt den enkla vägen - dvs en ful jäkla knapp istället :-D
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1505359
Tack för svar, provar att börja med att koppla ihop det som det ska vara så får jag ta det vidare efter det. Läste i en tråd att fläkten skall starta om man rycker tempgivaren? Som en säkerthetsfunktion
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1507046
Uppdaterar lite, lyckades få tag i en tidigare ägare som menade på att det är fel i ecu som gör att fläkten bara fungerar sporadiskt, därför de satt in knapp i kupén. Enligt han måste ecu bytas och då det var kostsamt gjorde han denna lösning istället. Vad tror expertisen om det, är det ett vanligt fel att en sådan sak går sönder på en vad det verkar i övrigt fungerande ecu?
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1507047
Tempmätaren verkar ju vad jag sett fungera (kört kanske 25 mil med bilen och den börjar ju lågt för att sedan stanna precis halvvägs och visar inga tecken på fladder eller för varmt/kallt. Borde inte det med gå över ecu?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1507054
Min tempmätare tycket också fungera först, den stod i mitten (ibland kunde den dock falla ner till kallt om man stod på tomgång), dock så gick den aldrig över mittenläget även om motorn kokade. Jag provade att byta ECU men hade samma fel med att fläkten inte startade, men när jag bytte instrumenthuset så funkade fläkten normalt igen.
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1507080
frasse4 skrev:dock
Så du menar att instrumenthuset påverkar fläktens funktion? Det låter ju lite osannolikt? Rimligtvis borde väl bilens vattentemperatur gå till ECU, för att i nästa steg styra relä på/av samt signal till instumentet?
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1507099
Lucif3r skrev:Att dom gjort så kan vara för att kablaget gått av, vilket kan hända med åren. Båda mina hade gått av ungefär mitt i "strumpan". Jag drog nya kablar också, fast jag drog dom dit dom ska - dvs rakt till styrboxen.
Det är "svårt" och "omständigt" att göra så, så dom har säkert valt den enkla vägen - dvs en ful jäkla knapp istället :-D
Hej, har du tips på hur jag skall få fram/ansluta till ECU? Har uppdaterat mitt inlägg, du verkar ju ha stenkoll på dessa bilar så hoppas på lite mer input från dig :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1507109
Först får man såga ett spår i säkerhetsbulten som håller ramen över styrboxlådan, så man kan skruva ur den. Sen får man ta ur styrboxen, på 97-98 sitter det ett handtag som man bara skjuter så lossnar styrboxen, men på 99 och nyare tog dom bort detta handtag och ett externt verktyg måste användas. Jag vet inte exakt hur låsningen ser ut på dom, om det möjligtvis går att få loss med skruvmejsel eller liknande.
Efter det får man skruva isär resten av boxen så man får loss kontaktstyckena, och antingen klämma dit nya pinnar eller löda dit den nya kabeln på dom befintliga pinnarna. Alternativt klippa kablarna en liten bit bort och skarva kabel-till-kabel.

På motronic 4.4 så är pin A7 för halv-fart och pin A22 för högfart. På ME7 verkar det vara pin A6 för högfart och A7 för halv-fart.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor