Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Statsminister
#1507115
Lucif3r skrev: mån 01 aug 2022, 19:58 Först får man såga ett spår i säkerhetsbulten som håller ramen över styrboxlådan, så man kan skruva ur den. Sen får man ta ur styrboxen, på 97-98 sitter det ett handtag som man bara skjuter så lossnar styrboxen, men på 99 och nyare tog dom bort detta handtag och ett externt verktyg måste användas. Jag vet inte exakt hur låsningen ser ut på dom, om det möjligtvis går att få loss med skruvmejsel eller liknande.
Efter det får man skruva isär resten av boxen så man får loss kontaktstyckena, och antingen klämma dit nya pinnar eller löda dit den nya kabeln på dom befintliga pinnarna. Alternativt klippa kablarna en liten bit bort och skarva kabel-till-kabel.

På motronic 4.4 så är pin A7 för halv-fart och pin A22 för högfart. På ME7 verkar det vara pin A6 för högfart och A7 för halv-fart.
Imponerande, stort tack! Vad har du för åsikt angående påståendet att ECU är trasig och gör att fläkten bara går sporadiskt, när allt annat verkar fungera? Kan det stämma eller är tidigare ägare ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1507119
Lite långsökt tycker jag väl det låter... Jag tycker att om det vore något fel på ECU'n - t ex att det blivit kortslutning någon gång, så skulle fläkten aldrig fungera.
Något som däremot skulle kunna orsaka sporadiskt beteende är väl i så fall reläet. Reläer kan t ex fungera när dom är kalla och sluta fungera när dom blir varma, eller vice versa.
Man kan väl inte helt utesluta fel på själva fläkten heller, det brukar dock också vara temperaturberoende.
Men, båda dom fallen borde ju då även påverka knappen. Så om knappen alltid fungerar så kan vi troligen utesluta både relä och fläkten. Och då återstår ju bara själva kablarna, och ECU'n då...

Sen är ju frågan hur föregående ägare kommit fram till att fläkten fungerar "sporadiskt"... I normala fall går fläkten nästan aldrig, så det är ju inte den lättaste att konstatera "sporadiskt" beteende på.
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1507122
Lucif3r skrev: mån 01 aug 2022, 20:30 Lite långsökt tycker jag väl det låter... Jag tycker att om det vore något fel på ECU'n - t ex att det blivit kortslutning någon gång, så skulle fläkten aldrig fungera.
Något som däremot skulle kunna orsaka sporadiskt beteende är väl i så fall reläet. Reläer kan t ex fungera när dom är kalla och sluta fungera när dom blir varma, eller vice versa.
Man kan väl inte helt utesluta fel på själva fläkten heller, det brukar dock också vara temperaturberoende.
Men, båda dom fallen borde ju då även påverka knappen. Så om knappen alltid fungerar så kan vi troligen utesluta både relä och fläkten. Och då återstår ju bara själva kablarna, och ECU'n då...

Sen är ju frågan hur föregående ägare kommit fram till att fläkten fungerar "sporadiskt"... I normala fall går fläkten nästan aldrig, så det är ju inte den lättaste att konstatera "sporadiskt" beteende på.
Tack!! Nej jag tycker det låter långsökt med. Jag kopplar om med nya kablar direkt till ECU och hoppas på att det funkar. Tror du jag kan våga lita på mätaren i instrumenthuset och köra med bilen utan att veta till 100% om fläkten kommer starta när det behövs? Den uppvisar ju korrekt beteende med att sakta stiga efter en stund och stanna helt vågrätt

Tack än en gång för din hjälp
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1507290
Tror du kan lita på mätaren så pass att bilen inte löper en risk att koka iaf. Det brukar sättas felkod på den rätt snabbt om den beter sig märkligt.
Mätaren i instrumenthuset är ju dock inget precisionsinstrument, av design. "kl3"-positionen är allt mellan ~93 och ~105c, dvs ett rätt stort område där nålen inte rör sig minsta lilla. Mätaren i topp(dvs, nära kokning) motsvarar ungefär 115c. Vid vilken temperatur nålen börjar först röra på sig har jag dock inte lagt på minnet, det anser jag inte som så viktigt vetande :p Vill minnas att det var vid runt 50-60c, men kan minnas fel.

Att det är designat så är för att motortempen varierar rätt friskt mellan dom temperaturerna, det är fullständigt normalt och som det ska - men "folk" skulle ju bli galna om tempmätaren rörde på sig hela tiden. "Varför håller inte bilen en jämn temperatur?", "tempmätaren svajjar, vad är fel på bilen?" är ju några exempel på frågor folk skulle ställa :-D

Tankmätaren har också en liknande funktion, fast den fungerar mer som en buffert, för att nålen inte ska hoppa upp och ner så fort bränslet skvätter runt i tanken i första bästa kurva.
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1508799
Har nu återställt kablage för styrning av fläkt. Kollat med Vida och larmen är nu borta(ingen signal till fläkt) och jag kan slå på låg samt högfart utan problem(från vida). Då borde jag väl kunna känns mig trygg i att det fungerar som det ska? Bilen stod på tomgång igår i 10 minuter (stod i solen, 31 grader i skuggan). Motorn kom upp i 93 grader och ingen fläkt startade. Men ville inte stå på tomgång längre än så . Men känns som det rapporterar motortemp som det ska va?
Användarvisningsbild
av Statsminister
#1508968
Lucif3r skrev:Låter fullständigt normalt tycker jag :)
Kan du slå igång fläkten via vida så är det tämligen uppenbart att styrboxen inte är sönder ;-)
TACK!

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]