Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
#1514822
@DanielLindsten
Hur går du vidare nu, bygger du en diod själv och blinkar ut felkod?

Så här gör du i så fall:
FC23A99D-BC39-409F-BF46-5C6A2265EAFB.jpeg
FC23A99D-BC39-409F-BF46-5C6A2265EAFB.jpeg (5.62 MiB) Visad 525 gånger
50D1979D-0CEE-4811-858D-53DDAA03185F.jpeg
50D1979D-0CEE-4811-858D-53DDAA03185F.jpeg (4.7 MiB) Visad 530 gånger
C8AE94C9-9C18-4D9A-87A6-0C84A7E0DD76.jpeg
C8AE94C9-9C18-4D9A-87A6-0C84A7E0DD76.jpeg (4.07 MiB) Visad 525 gånger
A336FE0D-1069-4183-BECB-1B720E130356.jpeg
A336FE0D-1069-4183-BECB-1B720E130356.jpeg (4.51 MiB) Visad 525 gånger
C959E0BB-FFBB-442C-BC95-7E2244F83270.jpeg
C959E0BB-FFBB-442C-BC95-7E2244F83270.jpeg (3.66 MiB) Visad 525 gånger
77C66C71-7C26-4A7D-86EC-2009E82101C1.jpeg
77C66C71-7C26-4A7D-86EC-2009E82101C1.jpeg (3.81 MiB) Visad 525 gånger
8FEE04A7-1F6B-47EB-9F16-80555B7D7D82.jpeg
8FEE04A7-1F6B-47EB-9F16-80555B7D7D82.jpeg (4.35 MiB) Visad 525 gånger
Senast redigerad av 3 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1514823
Har någon tips att dela med till TS, erfarenheter om vad det brukar vara vid sotning?
av DanielLindsten
#1515775
Jag får försöka bygga prylen för att få ut koder. Bilen behöver ju fixas. Har jag förstått det rätt att jag bara behöver en ledlampa och ett motstånd på 18000ohm? Jag är inte jättehaj på elektronik.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1515802
Nix 1800 Ohm motstånd(även kallat 1,8 K ohm)
+ lysdiod
+ återfjädrande tryckknapp(alltså ej strömbrytare)
F366CE51-A061-4B9F-87E5-F11FC94E97D1.png
F366CE51-A061-4B9F-87E5-F11FC94E97D1.png (763.33 KiB) Visad 462 gånger
16352F98-B321-4CA4-B275-1DF5810F10CD.png
16352F98-B321-4CA4-B275-1DF5810F10CD.png (249.07 KiB) Visad 462 gånger
Du kan möjligen sticka ned skalad kabel, eller så fixar man en stiftkontakt.
Då du ska kolla på pin 3, så blir det inga kontakter precis intill varann, då ska det få plats med sån här, man klipper bort den ena utsticket på gaffeln, sen eltape runt förutom den del av gaffeln som blir kvar.
1D22C1E0-6299-4865-A67D-BB11B36569D5.png
1D22C1E0-6299-4865-A67D-BB11B36569D5.png (901.97 KiB) Visad 459 gånger
av DanielLindsten
#1547671
Problemet är åtgärdat nu. Jag ledsnade och skickade den till verkstad. De felsökte och bytte lambdasond, tändstift, fördelarlock, rotor och tändkablar så nu går den jättebra igen :)

De felsökte och bytte även en abs-ring som var orsaken till att abs-en lät när man svängde ibland. De svetsade även dit en ny universalkatalysator då någon stal den gamla. Hela kalaset gick på 5300kr. Det fick det vara värt för att få iordning på bilen igen.

Jag har även lagt tre arbetsdagar på att renovera det trasiga tändningslåset. Det var en kil inuti som ligger i ett spår som var slitet vilket gjorde att det låste sig när man försökte vrida till läge tre som är fjäderbelastat.

Brytskruvarna som låset sitter med i s70 -98 är limmade. Det gjorde det mycket besvärligt att få loss det. Det gick inte som många skriver med en körnare utan fick borra. Tyvärr fick instrumentbrädan smaka på borrmaskinen av misstag.

Tusen tack för allt engagemang <3
Bilagor
IMG_0547.jpeg
IMG_0547.jpeg (5.16 MiB) Visad 254 gånger
av Erik Å
#1547674
Bra jobbat :-)
Håll bara koll på rosten så ska bilen kunna gå i många år till (har passerat 61300 mil med min V70 mk 1 -00, siktar på 100k :-D ) Slitstarka bilar det här :-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&a[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]