Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503920
Alright, nu har har jag snurrat hjul, krypt på ställen ingen borde krypa och känt på varje del som går att känna på.

Jag kan börja med hjulen:
Hjullagrena, på båda sidor, ger ingen antydan till glapp, horizontellt eller vertikalt. Kast test på fälg visade att fälgen satt på korrekt, såg lite kast på däcket (ca 0.5mm) men inget på fälgen, tack för tipset med en tumstock js1! Hjulen snurrar fritt så ingen av bromsarna eller handbromarsarna verkar kärva.

Bakaxel:
Alla bussningar såg hela ut, annat än ålderna vilket jag ansåg normal. Borde alltså inte vara några problem där för stunden.

Det känns som att de flesta som kan ge vibrationer har kollats nu, börjar nästan tro att orsaken på något otroligt sätt ändå är balansen i däcken.
Som sagt hade jag ett par orginalfälgar på bilen när vibrationerna började, testa då att byta fram och bakhjul och ansåg då att vibrationerna vara kvar. Dock hann jag bara åka en tur på dem innan jag, enligt gudarna, skulle få ventilbrott och därmed pyspunka. Kanske var vibrationerna som kändes då bara vägen? Bytte i alla fall till de nuvarande s60 hjulen då och kände att vibrationerna var kvar.
Alltså kanske båda uppsättningarna hjul har en obalans och vid skifte av fram och bak var egentligen vibrationerna i ratten istället, vilket inte märktes då, samt att vid byte till de nya träffade jag rätt med att sätta de obalanserade däcken i bak :-/ kanske borde köpa triss men först måste jag lösa ventilbrottet på den gamla uppsättningen hjul för att kunna testa hypotesen.
#1504024
Som skrivits ovan, obalans "känner man inte i 40 km/tim. Om däck, fälgar, bussningar är kollat så är det ju bara drivaxlar (drivknutar) kvar. Jag brukar skifta drivaxlar (höger - vänster) vid omkring 10000 mil. Då öppnar jag klämmorna på damaskerna också och fyller i nytt fett (Molybdendisulfidfett MoS2) så funkar det mååånga mil till. Nu har jag (vi) bara haft framhjulsdrivna bilar med rakmonterad motor/växellåda där drivaxlarna är lika, men man kan (ofta) skifta (bara) knutarna. Har gjort det också. Bl.a den Mitsubishi Lancer -90 som min mor köpte (behövde servostyrning) och som sedan "vandrade vidare" mellan båda döttrarna och frugan under några år. Mycket trevlig bil som bara gick och gick och... ni vet vag jag menar🤗🤗
#1504062
Bussningarna i bak kan jag egentligen inte säga är helt kollade, var svårt och se riktigt och vet själv inte riktigt vad man ska kolla efter. Hittade ett forum på garaget där en person hade exakt samma problem som mig, där kom de inte fram till något däremot var det en som skrev, relativt självsäkert, att det kan vara länkarmsbussningarna i bak som var boven.

Har försökt hitta andra forum där dåliga länkarmsbussningar ger liknande symtom men verkar väldigt sällsynt, det vanliga är att däcken slits.
#1504066
Latexlasse skrev: sön 03 jul 2022, 20:59 Vad jag vet var orginalfälgarna balaserade för två år sedan.
Road Force eller bara "vanlig* balansering? Det är inte alla däckfirmor som har moderna road force maskiner, såna kostar pengar :-D

Just ja, Conti-däcken hade dessutom fullt märkbar "morgonsula" dvs man fick åka ett antal kilometer efter att man stått parkerad över natten innan orundheter knådats bort. Trodde att sådana problem försvann på 60-talet men conti verkar ha återupptäckt dem :P
Jag gick tillbaka till Michelin och Nokian..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1504067
Erik Å skrev: mån 04 jul 2022, 22:10
Latexlasse skrev: sön 03 jul 2022, 20:59 Vad jag vet var orginalfälgarna balaserade för två år sedan.
Road Force eller bara "vanlig* balansering? Det är inte alla däckfirmor som har moderna road force maskiner, såna kostar pengar :-D

Just ja, Conti-däcken hade dessutom fullt märkbar "morgonsula" dvs man fick åka ett antal kilometer efter att man stått parkerad över natten innan orundheter knådats bort. Trodde att sådana problem försvann på 60-talet men conti verkar ha återupptäckt dem :P
Ah förlåt, det var nog bara vanlig däck balansering isåfall!
#1504100
Erik Å skrev:Just ja, Conti-däcken hade dessutom fullt märkbar "morgonsula" dvs man fick åka ett antal kilometer efter att man stått parkerad över natten innan orundheter knådats bort. Trodde att sådana problem försvann på 60-talet men conti verkar ha återupptäckt dem
Michelin hade världspatent på stålradialdäck så ingen annan fick tillverka det. Så däcktillverkarna fick söka amdra lösningar för Michelins ståldadial var helt överlägsna. Good Year hade då ett väldigt bra radialdäck med textilcord, G800 (radialdäck var inte vanliga vid denna tid) och och exprimenterade med glasfiber i corden. Detta däck (G800S) brev ett ganska lyckat däck vad gäller hållbarhet och vägegenskapet, men glasfibercorden gjorde att hela bilen skakade innan däcken blv varma igen. Detta kunde man lindra genom att ha några hg mindre tryck i däcken. Fenomelet var värre ju tyngre bilen var så "vanliga" europeiska småbilar drabbades inte så svårt. Svenska Gislaved gjorde tvärt om och utvecklade ett stålradial däck som släpptes ut på marknaden när patentet gick ut. Första bil med Gislaveds Speed 116 (tror jag det hette) originalmonterat var Volvos då nya lyxbil Volvo 164
Continental köpte senare Gislaved.....
#1504170
Hallå igen!

Jag skapade en tråd på garaget.org igår angående samma problem som i denna post.
Där var det en herre som sa att länkarmsbussningarna i bak var dåligt, jag hade ett par bilder att visa, samt att stötfångarna I bak kunde vara dåliga.
Jag skriver egentligen dethär här för att låta er som involverat er hittills i denna tråd att vara med i diskussionen och eventuellt dementera eller hålla med det som sagts där. Jag länkar till den tråden nedanför ifall någon vill läsa den.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic ... 1#p4676981

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]