Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503795
Hallå!

I över ett år (kör inte bilen på vintern) har min bil vid hastigheter på 40 km/h samt 80 vibrerat från bakvagnen, antar att det är därifrån då inga vibrationer når ratten. Symtomen är inte konstanta utan varierar lite i intensitet och ibland finns knappt några vibrationer. Just i 40 känns vibrationerna som att bilen hoppar i sidleds, typ som att hjulinställningen är off men känns konstigt att vibrationerna skulle variera om det var felet? Jag vill poängtera att det alltid är i dessa hastigheter, känns helt normalt i tex 30, 60 och 70. Jag har undersökt det klassiska, obalans i hjulen, skräp mellan bromsskiva och fälg och kärvande bromsar men ingen lycka än.

Det nästa jag planerar att kolla är om bussningarna på bakaxel fästena är dåligt , https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ ... 2000024786.
Kan dåliga bussningar på bakvagns fästet ge liknande symptom som jag beskriver eller är det i regel bara klonkande?

Jag planerar även att kolla om någon av bromsbackarna gått sönder och således ger någon form av obalans där?

Finns det någon som har haft liknande problem som vet med sig något vanligt problem man bör undersöka?
#1503804
Kvarstår problemet med andra hjul t ex vinterhjulen eller du har kanske inga eftersom du inte använder bilen på vintern. Har du skiftat fram/bakhjul för att testa?
#1503809
Vibrerar det redan i 40 så är det inte obalans utan det måste vara ett hjul som inte centrerar.
Vad händer om du lyfter bakhjulen och sätter snurr på dem för hand? Kan du se att däck eller fälg "kastar". Det skulle ju kunna vara något fel på hjullagret..
Du har väl inte eftermarknadsfälgar som ska ha adapter (som har kommit bort) för att passa på centrumtappen. Glappet mellan fälg och tapp ska helst vara mindre än 0.1mm..

Slitna ytterknutar fram kan ställa till med extrema vibrationer, tro mig :-D
När dessa knutar blir slitna så kilar kulorna fast och låser knuten och axeln försöker "vispa runt" men eftersom den inte tillåts göra så kommer i stället hela hjulupphängningen att hoppa omkring..
#1503820
Hmm , nu när du säger det så är det något orimligt att bilen skulle vibrerar som den gör i 40 pga obalans. Jag ska kika imorgon på diverse bussningar och om hjulen kastar. Jag har använt original fälgar och kör just nu på s60 fälgar med samma symptom på båda. Jag är lite osäker var som är centrumtappen så kan inte svara på om rätt mått är uppnått, kan vara något jag få kika på imorgon också. Kan dåliga hjullager ge vibrationer i specifika hastigheter samt inte avge missljud?

Att det skulle vara ytterknutar känns inte så troligt då det sannerligen skulle ge upphov till ganska markanta vibrationer i ratten, kanske har fel? som sagt är ratten helt fri från vibrationer så det bör komma från bakvagnen, behöver inte vara så men känns mest troligt.
#1503834
Latexlasse skrev: lör 02 jul 2022, 23:33 .. Kan dåliga hjullager ge vibrationer i specifika hastigheter samt inte avge missljud?
Jag tänkte om flänsen är stukad eller skev så hela hjulet sitter på sniskan.. Det lär du isåfall se när du roterar hjulet
Har inte S60 större diameter på centrumtappen än gamla 850 och 70-serien?
#1503856
Känn på bakhjulen om du kan känna nåt glapp i hjullagren när dom är upphissade.
Man kan rigga upp en tumstock eller liknande så den precis nuddar fälgen, då ser man tydligt ev kast när man snurrar hjulet.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]