Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503069
Detta har väl pågått åtminstone 3år
Avser min lågmilade -97.

Eventuellt sammankopplat med att jag upplever behov av stödladdning av startbatteriet var 3-4vecka, har misstänkt laddningsregulatorn.

När semestern kommer snart så har jag tänkt söka rätt på jordpunkterna för att lossa/rengöra och utesluta jordfel.

De jordpunkter man kan se i motorrummet är logiskt om de får beläggningar, men hur är jord för instrumentbelysningen ansluten, insida eller motorsida av torpedvägg?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1503075
Kan möjligen tagit skada behovet av stödladdning, även om jag aldrig har fått det tomt, men har liksom hört vid start att det finns risk för att den kunnat vägra.

Bytte för 5år sedan, på båda bilarna till likadana batterier, då med anledning till att -97:an behövde stödladdning.

Skulle kunna byta batteri mellan bilarna, får se om det blir förändring.
#1503079
Häng på en digital voltmeter t.ex. i cig-tändaruttaget och kolla om generatorspänningen är stabil då motorn går. Flimrar det där så kan du mäta direkt på generatorn som nästa steg, då utesluter du kablar och jordflätor.
Låter ju som om laddregulatorn har hyss för sig, kanske dåliga släpringar eller kol eller trasig likriktardiod.. Det skulle ju iofs kunna vara någon större last typ värmeslinga som slår på och av slumpmässigt.

Det är inte batteriet som strömförsörjer bilen utan generatorn. Batteri har man bara för start och sällsynta överlastfall då generatorn inte räcker till..
#1507402
Ny generator beställd, även beställt separat laddningsregulator, inte bestämt mig än vilket som byts, vill köpa mig lite tid att ha grejjorna hemma.

Har förstått mina pulserande strålkastare kan bero på defekt likriktare i generatorn, så i så fall räcker ju inte med byte av regulatorn.

Inför långresa byttes bilstereo ut då den innan haft hyss för sig, stängde av sig och återstartade sekunden efter, blev aningen längre avbrott på musiken förstås.

På väg hem på långresa så skedde samma med nya stereon.
1km kvar till hem vid trafikljus, så vid igångkörning så dippade ljudet i stereon halv sekund och laddningslampan blinkade till.

Så då fick jag nog och öppnade plånboken, efter att kollat av alla jordpunkter och plusledare generator & startmotorn.
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]