Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kexchoklad01
#1502751
Hej, har problem med bromsljusen på min 850 från 1996.

Har kollat säkring, glödlampor och bromsljuskontakt.

Har ström fram till den blåa boxen på vänster sida i bakluckan (varningssensor för trasiga glödlampor).

Har 12 volt fram till denna, på sladden som går från bromsljuskontakten och som matar bromsljusen med ström.

Har även testat att byta boxen till en annan utan resultat. Har också testat att bygla över och koppla direkt mellan matningen och vart och ett av de tre bromsljusen separat, för att försöka isolera om det kan vara dålig kontakt i något av dom.

Får när jag byglar över full ström ända fram till lamphållaren (12 volt), men så fort jag sätter i en glödlampa så går spänningen ner till 0,5 volt. Har även mätt ohm mellan kaross och jord på lamphållaren och det verkar vara bra där (2-3 ohm).

Kan inte begripa vad felet är.

Är det någon som har några tips?
av CurtG
#1512056
Du har säkert dålig kontakt någonstans så att spänningsfall uppstår. Den räcker till för ett mätinstrument (några mA) men glödlampan kräver flera Ampere och då blir spänningfallet alldeles för stort. Tag en 1,5 mm2 ledare med krokodilkämma i vardera ändan och paralellkoppla och se om lampan tänds.
Eller har du redan åtgärdat?

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]