Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502609
Har haft aningen för kallt i 99:an med reglagen satta på 23, har haft dialog med min f.d. Servicetekniker på volvo som nämnde kalibrering av spjällen.

Jag fann denna kalibreringsfunktion i VIDA och påbörjade, men inga spjäll rörde sig, knappen längst till vänster lyste redan och de 3st knapparna längst åt höger blinkade till en början, därefter upphörde blinkandet på alla av de 3 förutom den näst längst till höger, ”ON” som forsätter blinka medan ”OFF” lyser fast, trycker man på ON så släcks OFF men ON fortsätter blinka.
E0AA4DD5-22C8-40BE-A1A9-A1EF0397D283.jpeg
E0AA4DD5-22C8-40BE-A1A9-A1EF0397D283.jpeg (95.54 KiB) Visad 1133 gånger
Kunde inte felsöka ECC i VIDA men konstigt nog provade jag med Vol-Fcr och då fick jag kontakt med ECC
017D7365-CC11-48DE-8256-45908D5C1011.jpeg
017D7365-CC11-48DE-8256-45908D5C1011.jpeg (546.63 KiB) Visad 1133 gånger
Nu fungerar inga spjäll alls.
Fann detta i VIDA
998C12C9-D481-4A94-8E85-FC1C56E672AC.jpeg
998C12C9-D481-4A94-8E85-FC1C56E672AC.jpeg (3.9 MiB) Visad 1133 gånger
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
#1502610
Verkar som jag fick det att gå i baklås, då en kalibrering påbörjades men ej kunde utföras.

Har lossat ECC-styrenheten nu under natten, tror väl knappast det hjälper men skadar inte att pröva.

**Uppföljning morgonen efter, fel & felblink kvarstår**

**Uppföljning 2022-06-20, Fick idag fått några tips av f.d. Volvo-mek, kollar i helgen och återkommer hur det gick**
#1503153
Kollade lite närmare, tydligen hade reglagearmen lossnat från spjällmotorn för återcirkulationen.
A16FDA52-39E4-4E5A-A4AF-88E104BA7431.jpeg
A16FDA52-39E4-4E5A-A4AF-88E104BA7431.jpeg (1.12 MiB) Visad 954 gånger
Lossade 4-kants armen 3-4cm lång från länken och satte på motorns 4-kantsaxel, gick knappt att rubba, flexet är i toleranserna enbart, alltså är motorn stum nu.

Min teori är att reglagearmen hade hoppat loss före mitt kalibreringsförsök, så vid kalibreringen gick motorn för långt och fastnat.

Kan förvisso pröva med min andra bil hur det ska vara/kännas.
Men i nuläget utgår jag ifrån att jag blir tvungen att lyfta på instrumentlocket = enda sättet att skruva loss den spjällmotorn :-(
#1503200
Visade sig med min andra bil, att den också var som stum vid manuellt försök till skifta mellan lägena, men den motorn fungerar iaf.

Så då är nog inte spjällmotorn på min felande bil, bortom räddning.
Har nog bara en trög utväxling.
Möjligen behöver släpkontakterna/kontaktbanorna inspekteras i spjällmotorn, får se när jag har tid med det.

Blir till att kontakta Volvo-verkstad imorgon.
#1505440
Så var det fixat 😁
06901517-D8F2-4773-B349-2F13B64A6153.jpeg
06901517-D8F2-4773-B349-2F13B64A6153.jpeg (727.55 KiB) Visad 460 gånger
.
Lång historia:
Demontering av instrumentlock var helt onödigt, ingen mer åtkomst där😔
Det visade sig glädjande😁 att motorn sitter med enbart 1st skruv och övriga skruvöglor löses via instick in i hållare.
93264391-D83B-4798-B3E4-F662E41E64B0.jpeg
93264391-D83B-4798-B3E4-F662E41E64B0.jpeg (464.02 KiB) Visad 460 gånger
E8EDE049-8F14-4A34-829C-41C77B8D5A45.jpeg
E8EDE049-8F14-4A34-829C-41C77B8D5A45.jpeg (795.58 KiB) Visad 460 gånger
.
-Korrekt tips från Volvo om att när kugghjulets släpkontakter går förbi normal vinkel helt öppen / helt stängd så är den utanför ”arbetsområdet” och känner då inte av status på den.
-Felaktigt tips från Volvo att med våld tvinga motorn att snurra runt, gör inte så, då slipper du de sprickor i kugghjulet som jag fick limma/ förstärka plasten inuti mot 4-kants axeln som där är istucken.
7F188A91-F9D9-413D-880C-01DDF8B721EC.jpeg
7F188A91-F9D9-413D-880C-01DDF8B721EC.jpeg (333.98 KiB) Visad 460 gånger
.
Den rubbades inte samt dessutom visste jag inte åt vilket håll motorn gått till kugghjulets stoppklack(när armen hoppat av och kalibrering utfördes 1:a gången) Volvo trodde den gick runt, det var fel.
426F1C16-02D8-44BF-8582-1F1939416C6E.jpeg
426F1C16-02D8-44BF-8582-1F1939416C6E.jpeg (3.36 MiB) Visad 460 gånger
.
Innan jag limmade axeln i kugghjulet så hålborrade jag den med en Dremel, i ytterläget för att stoppa i ståltråd/förhindra armen hoppar av axeln igen.
Notera att armen monterad i bilen kräver ca1mm fritt från kugghjulet.
E7181E55-0076-4DEC-9551-4EB61D42CB5E.jpeg
E7181E55-0076-4DEC-9551-4EB61D42CB5E.jpeg (490.23 KiB) Visad 460 gånger
.
Monterade ihop spjällmotorn med släpkontakterna mitt i släpytan, skruvade ihop & monterade i bil med trädgårdstråd som axelspärr.
65950749-A259-42A5-A471-6F1BD99B06F3.jpeg
65950749-A259-42A5-A471-6F1BD99B06F3.jpeg (131.68 KiB) Visad 460 gånger
.
Efter detta så utförde jag än en gång kalibrering ett flertal gånger och började misströsta, men plötsligt hörde jag ett bekant läte från motorspjäll.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]