Sida 1 av 1

Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99 **LÖST**

Postat: sön 12 jun 2022, 15:12
av Svanis
Tror knappast att detta har uppstått samtidigt som renovering är drivaxel, men har jag jag missat något eller är det bara ett sammanträffande?

Ser egentligen inget samband med nedanstående renoveringen och den efteråt hårda urkopplingen, vilket är märkbart vid urkoppling från 2:an och 3:an, men från 4:an känns bättre.

Bilen har stått 2 veckor nu, vad gäller urkoppling så fanns inga symptom innan.

Har tagit bort hö drivaxel och samtidigt:
-bytt hö yttre drivknut till ny SKF och fettat in
-bytt hö hjullager till ny SKF
-plockat isär inre drivknut och fettat om
-bytt länkarmen till ny TRW

Återmontage med vridmoment enligt Haynes(förutom navbulten då enbart navmutter är omnämnt) samt att drivaxelns stödlagersäte ger korrekt läge.
(Tycker förvisso att 25Nm på lageröverfallet var I minsta laget, så jag kompenserade till blygsamma 28Nm eftersom min sällan använda Biltema-momentnyckel aldrig har kalibrerats I min ägo)

Re: Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99

Postat: sön 12 jun 2022, 23:11
av SubMarine
Förstår inte riktigt vad du menar med hård urkoppling. Kan du beskriva lite mer i detalj vad du gör och vad som händer?

Re: Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99

Postat: mån 13 jun 2022, 00:42
av Svanis
Vid urtrampning av växel, så släpper jag upp gaspedalen som vanligt när jag trycker ned kopplingen,
men det går inte smidigt som normalt, utan är liksom som om kopplingen klibbar fast och kopplar ur tvärt.

Insåg en sak till vid nästa provtur ikväll, att vid nedtramp av koppling så hör jag ett ljud som jag inte känner igen.
Har funnit en del felkoder enligt nedan.

Kom på att jag kört ett tag utan ABS-säkringen i pga strul jag trodde hade med den gamla drivknuten att göra.
Provtur 1 var i 30-/40- område utan ABS-säkringen i, med ABS & STC lamporna tända, med problem enligt rubrik.
Provtur 2 var i 40-/50-område med ABS-säkringen återmonterad, fortfarande med problem enligt rubrik men att den tidigare ovälkomna STC-aktiveringen nu uteblev ( som förr framträdde i farter över 30/40 före jag ryckte säkringen ett tag tillbaka) men ABS & STC lamporna tändes under turen som inleddes med dessa släckta.
Provtur 3 var i 70-område tyckte efter en stund att problem enligt rubrik blev mildare.
Utförde VIDA-felkodsläsning därefter, med efterföljande radering.
1.PNG
1.PNG (53.47 KiB) Visad 919 gånger

Provtur 4 var i 30-/40-område då motorlampan tändes och även ABS & STC lamporna, utförde ny felkodsläsning därefter
2.PNG
2.PNG (37.43 KiB) Visad 919 gånger

Raderade denna och gjorde ytterligare felkodsläsning med motorn igång
3.PNG
3.PNG (61.96 KiB) Visad 919 gånger
Så min teori är att min HÖ abs-givare fram är slut, beställer en sådan till att börja med för att lösa ABS/STC-strulet.
Men problem enligt rubriken har knappast med det att göra, flera felkoder, så hmm....

Re: Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99

Postat: mån 13 jun 2022, 01:19
av Erik Å
Ungefär så gjorde min gamla V70 när urtrampningslagret skar ihop.. :oops:
Kanske hängde ihop med att lamellen inte gled lätt längs splinen, vad vet jag. Men kullagret hade iallafall övergått till att vara ett glidlager, det lät som en flock med kvittrande gråsparvar när man frikopplade :-D

Re: Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99

Postat: mån 13 jun 2022, 22:54
av SubMarine
Aha då tror jag att jag är med. Har upplevt samma problem när jag haft fel på ABS och som jag förstått det så går bilen i ett "felsäkert"-läge där motorstyrenheten vid nedtryckning av koppling kommer stänga trotteln mycket snabbt vilket kan leda till ett kraftigt ryck. Om du provar att släppa gasen och sedan väntar typ 2 sekunder innan du trycker ner kopplingen så bör inte rycket uppstå. Men lösningen är att fixa ABS-felet.

Re: Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99

Postat: lör 18 jun 2022, 17:54
av Svanis
@SubMarine
Du hade rätt, byte av ABS sensorn gjorde jobbet.😎
Nollställning felkod samt isättning av säkringen igen, gav fina mjuka kopplingsuppsläpp igen.

(Prövade dock aldrig de 2 sekunderna fördröjning du tipsade om)

Fann en rejäl rostflaga under sensorn också ut mot lagret, så möjligt att den satt aningen snett men chansade inte utan bytte sensorn också.

Beställde en ”ATE”-sensor från skruvat i tisdags, men leveransproblem gav att jag beställde en no name från vparts i onsdags kl15, kl16 hade vparts skickat och jag kunde hämta ut i fredags.
No name på vparts visade sig vara en av märket ”ABS”.
Leveranstider från Vparts är serviceminded
7C09AF1B-D930-4557-BB7A-E3A7DA864A73.jpeg
7C09AF1B-D930-4557-BB7A-E3A7DA864A73.jpeg (347.31 KiB) Visad 697 gånger