Hård urkoppling efter renovering höger drivaxel B5254T man -99 **LÖST**
Postat: sön 12 jun 2022, 15:12
Tror knappast att detta har uppstått samtidigt som renovering är drivaxel, men har jag jag missat något eller är det bara ett sammanträffande?
Ser egentligen inget samband med nedanstående renoveringen och den efteråt hårda urkopplingen, vilket är märkbart vid urkoppling från 2:an och 3:an, men från 4:an känns bättre.
Bilen har stått 2 veckor nu, vad gäller urkoppling så fanns inga symptom innan.
Har tagit bort hö drivaxel och samtidigt:
-bytt hö yttre drivknut till ny SKF och fettat in
-bytt hö hjullager till ny SKF
-plockat isär inre drivknut och fettat om
-bytt länkarmen till ny TRW
Återmontage med vridmoment enligt Haynes(förutom navbulten då enbart navmutter är omnämnt) samt att drivaxelns stödlagersäte ger korrekt läge.
(Tycker förvisso att 25Nm på lageröverfallet var I minsta laget, så jag kompenserade till blygsamma 28Nm eftersom min sällan använda Biltema-momentnyckel aldrig har kalibrerats I min ägo)
Ser egentligen inget samband med nedanstående renoveringen och den efteråt hårda urkopplingen, vilket är märkbart vid urkoppling från 2:an och 3:an, men från 4:an känns bättre.
Bilen har stått 2 veckor nu, vad gäller urkoppling så fanns inga symptom innan.
Har tagit bort hö drivaxel och samtidigt:
-bytt hö yttre drivknut till ny SKF och fettat in
-bytt hö hjullager till ny SKF
-plockat isär inre drivknut och fettat om
-bytt länkarmen till ny TRW
Återmontage med vridmoment enligt Haynes(förutom navbulten då enbart navmutter är omnämnt) samt att drivaxelns stödlagersäte ger korrekt läge.
(Tycker förvisso att 25Nm på lageröverfallet var I minsta laget, så jag kompenserade till blygsamma 28Nm eftersom min sällan använda Biltema-momentnyckel aldrig har kalibrerats I min ägo)