Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1501750
V70 -00 B5244S2 med Motronic. Går hyfsat snålt på landsväg när den väl är varmkörd men de första kilometrarna drar den i sig onödigt mycket trots 0W40 syntet även nu när det är sommartemperatur. Allt rullar jättelätt, det måste bero på att motorstyrningen rikar upp blandningen när motorn är kall.. Soppa är ju som bekant inte gratis nuförtiden ;-)
Jag funderar om man skulle man kunna få ner förbrukningen strax efter kallstart om man fejkar tempgivarsignalen så att motorstyrningen tror att motorn är helt varm trots att den bara hunnit bli ljummen? Jag funderar på att hänga på en omkopplare som kopplar in ett fast motstånd i stället för temperaturgivaren.. tanken är att bara använda det från att tempmätaren börjat "lyfta" tills motorn når driftstemperatur. Misstänker att blandningen är upprikad med marginal för att man inte ska riskera att motorn tvekar vid gaspådrag.
Nån som vet vilka resistansvärden tempgivaren har vid olika temperaturer?
Har jag missat någon "downside"? Inser att kylarfläkten inte kommer att fungera om jag glömmer att återställa till ordinarie tempgivare, måste nog bli en återfjädrande omkopplare eller någon slags timerkrets
#1501752
Visst kan du vet, det är ju ett NTC-mostånd i intervallen 20k-0ohm. Tyvärr har jag inte hittat någon tabell som visar resistans kontra temperatur, men om jag inte missminner mig så låg min på ca 300ohm vid "kl3". Observera dock att jag gjorde mina mätningar i instrumenthuset och inte på givaren.

Men, du kan inte ersätta NTC-givaren med ett statiskt värde, då upptäcker styrsystemet ett fel(typ, "ingen förändring") och återgår till förinställda värden.
Det du isf behöver göra är att manipulera värdet från givaren, antingen öka eller sänka det, utan att påverka själva funktionen, dvs att värdet fortfarande (rimligt)ändrar på sig. Det kan kanske gå att helt enkelt seriekoppla ett motstånd med givaren, men det är ju lite lurigt iom. att givaren börjar på så högt ohm medans man bara har några få hundra ohm att vifta med mellan drifttemp och kokning.
Timerkrets kan fungera, men iaf M4.4 är fruktansvärt kvickt på att detektera fel på givare, så minsta lilla "downtime", t ex övergången mellan statiskt motstånd och den faktiska givaren, är tillräckligt för att styrsystemet ska detektera fel och använda förinställda värden. Och då använder den dessa förinställda värden tills man startar om bilen :P

Jag tror dock helt ärligt inte att du vinner något på det. Risken att bilen går som 3 lass skit, eller kanske inte startar öht, när motorn är kallare än bilen tror är rätt stor. Vi får ju inte glömma att styrsystemen redan jobbar nära sin gräns pga. den högre etanolinblandningen för att öht. fungera optimalt :-)
#1501800
Okej, tack. Ska labba med att parallellkoppla ett motstånd tvärs över givaren. Det är inte omöjligt att avläst temperatur skickas in i någon algoritm som räknar ut rätt bränslemängd så snabba hopp där kan nog ställa till med trubbel. Motorblocket ändrar ju sig inte särskilt många grader i minuten i vanliga fall :-)
Åkte på 70-80 väg i medvind och +23 grader i dag. Mulet så jag inte behövde köra ac.. Snittade 0.48 från Linghem till Söderköping :-o
Håller nåt på att gå sönder, så snålt har den aldrig någonsin gått..
Eller hade ST1 missat att blanda etanol i bensinen? :-D
#1501812
Du borde kunna logga med t.ex. VIDA för att se hur lång tid det tar innan motorstyrningen går i Closed-loop efter motorstart. Skulle inte tro att det tar mer än några få minuter. Vid closed-loop så ska bränsle/luftblandningen pendla runt 1,0. Du får inte heller glömma bort friktionsförlusterna som du kommer ha innan oljan nått drifttemperatur, vilket tar mycket längre tid än för kylvätsketempen att nå drifttemperatur. Tändningen justeras säkert under uppvärmningsfasen för att öka avgastemperaturen så att katalysatorn når en temperatur där den börjar rena, med kompromissen att motorn blir mindre effektiv under uppvärmningsfasen. Detta går kanske att påverka genom att mixtra med kylvätsketempgivaren...

Om du har en -00:a så har du Denso styrsystem och inte Motronic förresten :)
#1532673
Lösningen är i drift sen ett par månader tillbaka, fungerar precis som avsett :-D
Man sparar väl inte jättemycket bränsle totalt sett men förbrukningen går ner mycket snabbare under uppvärmningsfasen. På 2.5-mils jobbpendling så påverkar det snittförbrukningen märkbart.
Jag tog en 6-läges vridomkopplare som kopplar in följande motstånd parallellt med temperaturgivaren. Fick simulera lite i excel för att hitta lämpliga motståndsvärden:
1 - öppen krets
2 - 13 kohm
3 - 3.6 kohm
4 - 1.3 kohm
5 - 680 ohm
6 - 360 ohm
temp_omkopplare_1.jpg
temp_omkopplare_1.jpg (137.37 KiB) Visad 839 gånger
temp_omkopplare_2.jpg
temp_omkopplare_2.jpg (153.37 KiB) Visad 839 gånger
För att kunna kallstarta måste man vrida till läge 1 annars kommer man inte igång. Sen när man åkt ett par hundra meter så kan man sakta vrida upp ett par snäpp så att tempmätaren börjar röra på sig. Sakta kan man sen smyga upp mot "varmare". Går man för snabbt fram så riskerar man tvekan eller motorstopp i korsningar eller pendlande tomgång. När motorn väl är varmkörd så vrider man ner till läge 1. Det är förmodligen ingen katastrof om man glömmer det, möjligen går kylfläkten på i onödan..

Olja: Numera Biltema helsyntet 0W30 året runt, helt enligt handboken :-)
Byter vid 2000 mil, blir ungefär var 8:e månad så det fungerar dåligt att ha olika olja för sommar respektive vinter..

Måste byta kamrem snart, är väldigt sugen på att testa att vrida tillbaka avgaskammen 4-5 grader för att optimera på ekonomi. Jag har den tidiga B5244S2 som bara har VVT på insugskamaxeln.. Men ska man våga ta risken? :-/
#1532680
Avgaskammen kan du backa utan att ta bort remmen förutsatt att du har tillräcklig justeringsmån kvar på kamaxeldrevet. Bara lossa de tre skruvarna på axeldrevet och sen vrida på kamaxeln och sedan dra åt skruvarna igen. Jag hade dock varit mest orolig för hur mycket tolerans man kommer ha kvar innan kolven slår i ventilen :) Hur har du kommit fram till att 4-5 grader skulle förbättra bränsleekonomin?
#1532684
Jo det är precis det som är frågan, hur mycket marginal finns det innan ventiler och kolvar möts? Tanken var att vrida några grader mer, dra runt vevaxeln för hand och konstatera att det går fritt innan jag går tillbaka till 4 grader.
Har läst om att det fanns en kam till gamla B23, "F" tror jag den hette, som hade både insug och avgas backade 4 grader och den ansågs vara snålast av alla..
Jag skulle vilja veta hur stor reglerområdet på avgas-VVT:n är på de senare årgångarna. (eller på turbo årgång -00, där den enda VVT:n satt på avgassidan). Men då är förstås kamaxeln anpassad till detta, inte självklart att den jag har är likadan?
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]