- fre 10 jun 2022, 02:18
#1501750
V70 -00 B5244S2 med Motronic. Går hyfsat snålt på landsväg när den väl är varmkörd men de första kilometrarna drar den i sig onödigt mycket trots 0W40 syntet även nu när det är sommartemperatur. Allt rullar jättelätt, det måste bero på att motorstyrningen rikar upp blandningen när motorn är kall.. Soppa är ju som bekant inte gratis nuförtiden
Jag funderar om man skulle man kunna få ner förbrukningen strax efter kallstart om man fejkar tempgivarsignalen så att motorstyrningen tror att motorn är helt varm trots att den bara hunnit bli ljummen? Jag funderar på att hänga på en omkopplare som kopplar in ett fast motstånd i stället för temperaturgivaren.. tanken är att bara använda det från att tempmätaren börjat "lyfta" tills motorn når driftstemperatur. Misstänker att blandningen är upprikad med marginal för att man inte ska riskera att motorn tvekar vid gaspådrag.
Nån som vet vilka resistansvärden tempgivaren har vid olika temperaturer?
Har jag missat någon "downside"? Inser att kylarfläkten inte kommer att fungera om jag glömmer att återställa till ordinarie tempgivare, måste nog bli en återfjädrande omkopplare eller någon slags timerkrets
Jag funderar om man skulle man kunna få ner förbrukningen strax efter kallstart om man fejkar tempgivarsignalen så att motorstyrningen tror att motorn är helt varm trots att den bara hunnit bli ljummen? Jag funderar på att hänga på en omkopplare som kopplar in ett fast motstånd i stället för temperaturgivaren.. tanken är att bara använda det från att tempmätaren börjat "lyfta" tills motorn når driftstemperatur. Misstänker att blandningen är upprikad med marginal för att man inte ska riskera att motorn tvekar vid gaspådrag.
Nån som vet vilka resistansvärden tempgivaren har vid olika temperaturer?
Har jag missat någon "downside"? Inser att kylarfläkten inte kommer att fungera om jag glömmer att återställa till ordinarie tempgivare, måste nog bli en återfjädrande omkopplare eller någon slags timerkrets