- tor 30 jun 2022, 01:26
#1503506
Vi har samma problem på en V70-typ1 T5, efter lite blandat googlande har jag kommit fram till att det inte är helt ovanligt att impellern/turbinhjulet på vattenpumpen lossnar, inte supervanligt men fler an en handfull. Jag vet inte om det är att impellern släpper från axeln eller att det är axelbrott, hursomhelst är det att föredra framför att pumpen skär o tar kamremen med sig i fallet. Oftast tar folk det som att toppen har gått o skickar bilen på skroten
Finns två varianter av pump, impeller med en plan sida och med regelrätt "turbinhjul", men de ska vara kompatibla med varandra. Har inte plockat av min än pga kamaxellåsbrist och vinter/kall vår, men det är visst varmt nu och kamaxellås är visst överskattat så...
V40 2.0 2001 (Gen1/Fas2/Facelift) Banged up daily driver, black met. broken VVTI
V70 T5 1997 (Gen L) Work in progress, burgundy met. gasoline slurper $$$ €€€
245GL 1990 (245-883GL) Veteran with broken front left control arm, White. Wip.. Abandoned
745GLE Aut 1988 Veteran with blown headgasket, Blue met. WIP, imported from Spain(!).