Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1501116
Värmen i kupén slutade plötsligt funka och motorn kokade trodde termostaten var problemet så bytte den men det funkade inte, motorn kokar fortfarande efter 10 minuter när jag startat bilen och kylarvätskan håller sig på max strecket vad kan det vara? Kylaren är också kall när jag känner på den.
#1501219
Vattnet till värmepaketet går inte via termostaten utan kommer direkt från vattenpumpen. Även om kylare eller termostat är igentäppta så borde värmen fungera.
Så det låter ju snarare som om pumpen tappat vingarna eller nåt..
#1503506
Vi har samma problem på en V70-typ1 T5, efter lite blandat googlande har jag kommit fram till att det inte är helt ovanligt att impellern/turbinhjulet på vattenpumpen lossnar, inte supervanligt men fler an en handfull. Jag vet inte om det är att impellern släpper från axeln eller att det är axelbrott, hursomhelst är det att föredra framför att pumpen skär o tar kamremen med sig i fallet. Oftast tar folk det som att toppen har gått o skickar bilen på skroten :-( Finns två varianter av pump, impeller med en plan sida och med regelrätt "turbinhjul", men de ska vara kompatibla med varandra. Har inte plockat av min än pga kamaxellåsbrist och vinter/kall vår, men det är visst varmt nu och kamaxellås är visst överskattat så... :-)

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]