Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502584
Härligt, kul att kunna hjälpa till.

JesperSurströmming skrev: tor 16 jun 2022, 23:25 UPPDATERING/LÖSNING:

@Svanis, Visade sig vara ett värdefullt tips, att byta plats på tändspolarna.
Hade helt uteslutit att de var en tändspole som krångla efter att vi testat dom.

Nollade felkoderna igen, bytte plats på tändspole 4 och 1. Sökte felkoder under färd (medans jag körde)
då stod de "misfire random cylinder" typ. Nollade igen, under färden. Körde på en bit till och sen när jag
stannade på ett ställe och sökte om felkoderna, mycket riktigt, felkod på Cylinder 1 istället för Cylinder 4.
Åkte hem igen, bytte plats igen på 1 och 4. Sen bytte jag ut tändspolen som gav felkoder mot en helt ny tändspole.

Och Voila, ALLA felkoder är borta och motorlampan lyser inte längre! Så jävla skönt. :-D :-)


Grejen som jag fick höra från lokala bilverkstaden är, att tändspolen behöver inte vara trasig,
men den kan ändå vara fel på, och misstända. Och då ger den felkoder, som i detta fall på alla tändspolar,
men på korrekt cylinder. Så dom gav också tips att byta plats på tändspolen. Och man ska helst
byta plats så långt bort som möjligt, då misständning kan ge fel på tändspolar i närheten osv.
#1504394
Svanis skrev: lör 18 jun 2022, 18:52 Min 99:a är lika 00:or
800D0601-C09D-4C04-B8A6-168A65B27044.jpeg
Hej, ja det var precis samma på min!
Hittade också nåt på nätet. Har ju gjort egen service på den tidigare. Så nollade den nu.

Enda som lyser nu är lampan för "trasig lampa".
Har dock inga trasiga lampor men läste att de kunde bero på fel watt och sånt.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]