Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502172
Uppdatering:

Kan tillägga detta. Nollställde koderna här om dagen, slog igång tändningen på bilen och sökte om felkoderna.

När jag BARA hade kört igång tändningen så fick jag felkoder på alla tändspolar, men EJ cylinder 4.
Nollställer koderna igen efter detta.

Direkt efter kör jag sedan iväg (tog en tur på närmare 2 mil) och parkerade igen, så sökte jag igenom felkoderna
på nytt, då kommer alla felkoder upp igen SAMT felkod på cylinder 4.
Att tillägga här är att bilen blev "skakig" vid högre hastigheter men ENDAST när jag gasar på.
Går utmärkt/smidigt när jag kör jämnt på t ex 100km/h.

Alltså denna kod:
Kod: Markera allt
============1==============
P0304
Raw code: 0304
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Cylinder 4 - misfire detected


Och resterande koder som kom upp båda gångerna (som jag redan visat tidigare då)
är ju felkoderna som blir på alla tändspolar:
Kod: Markera allt
============2==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============3==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction

============4==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============5==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============6==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============7==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Pending
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============8==============
P0350
Raw code: 0350
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil, primary/secondary - circuit malfunction

============9==============
P0351
Raw code: 0351
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil A, primary/secondary - circuit malfunction

============10==============
P0353
Raw code: 0353
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil C, primary/secondary - circuit malfunction

============11==============
P0355
Raw code: 0355
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil E, primary/secondary - circuit malfunction

============12==============
P0352
Raw code: 0352
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil B, primary/secondary - circuit malfunction

============13==============
P0354
Raw code: 0354
ECU: 7A
Status: Confirmed
OBDII: Ignition coil D, primary/secondary - circuit malfunction



Ska testa ikväll det @Lucif3r sa, och se hur bilen beter sig då och ev ändring i felkoderna.
#1502196
Det vore väl märkligt om du har fel på alla tändspolarna.. :oops:
Vad satte du i för stift, är det rätt elektrodavstånd (om du inte kör Volvo original)
Annars skulle jag misstänka skadad kabelstam eller kanske att motorstyrnings-ECU:n gör dålig kontakt där den sitter inpluggad i plastlådan på höger sida i motorrummet..
#1502342
Erik Å skrev:Det vore väl märkligt om du har fel på alla tändspolarna.. :oops:
Vad satte du i för stift, är det rätt elektrodavstånd (om du inte kör Volvo original)
Annars skulle jag misstänka skadad kabelstam eller kanske att motorstyrnings-ECU:n gör dålig kontakt där den sitter inpluggad i plastlådan på höger sida i motorrummet..
Tändstiften är Bosch, så ett bra märke med andra ord.

SubMarine skrev:Bara för att säkerställa: Sitter det rätt tändspolar monterade?
Alltid bra med kontrollfrågor, men kan ha missat något grundläggande ibland.
Men jo, de är rätt tändspolar och dom sitter monterade som dom ska, så att säga.


Kommer med uppdatering ikväll.
#1502432
UPPDATERING/LÖSNING:

@Svanis, Visade sig vara ett värdefullt tips, att byta plats på tändspolarna.
Hade helt uteslutit att de var en tändspole som krångla efter att vi testat dom.

Nollade felkoderna igen, bytte plats på tändspole 4 och 1. Sökte felkoder under färd (medans jag körde)
då stod de "misfire random cylinder" typ. Nollade igen, under färden. Körde på en bit till och sen när jag
stannade på ett ställe och sökte om felkoderna, mycket riktigt, felkod på Cylinder 1 istället för Cylinder 4.
Åkte hem igen, bytte plats igen på 1 och 4. Sen bytte jag ut tändspolen som gav felkoder mot en helt ny tändspole.

Och Voila, ALLA felkoder är borta och motorlampan lyser inte längre! Så jävla skönt. :-D :-)


Grejen som jag fick höra från lokala bilverkstaden är, att tändspolen behöver inte vara trasig,
men den kan ändå vara fel på, och misstända. Och då ger den felkoder, som i detta fall på alla tändspolar,
men på korrekt cylinder. Så dom gav också tips att byta plats på tändspolen. Och man ska helst
byta plats så långt bort som möjligt, då misständning kan ge fel på tändspolar i närheten osv.
#1502435
Servicelampan går bara på en timer. Den tänds efter X antal motortimmar eller X antal mil, vilket som inträffar först, och lyser sen tills den släcks med instrument. Bilen har ju ingen aning om den blivit servad eller inte.

När servicelampan lyser så lyser den i ca 2min efter start, och slocknar sedan tills nästa gång man startar bilen.
#1502450
Lucif3r skrev:Servicelampan går bara på en timer. Den tänds efter X antal motortimmar eller X antal mil, vilket som inträffar först, och lyser sen tills den släcks med instrument. Bilen har ju ingen aning om den blivit servad eller inte.

När servicelampan lyser så lyser den i ca 2min efter start, och slocknar sedan tills nästa gång man startar bilen.
Nej precis, därför jag frågar. Bilen i sig vet ju inte när service har varit. Tänkte bilverkstäder kanske har nån grej
dom "resetar" servicelampan med. Men om man gör de själv/privat så kan man ju gjort en service men lampan lyser ännu.

När man släcker den med instrument som du säger, då ska den inte lysa alls, alltså?
(T ex om man lämnat in den på service på bilverkstaden och dom släcker den sen)

Och när den lyser efter X antal motortimmar/x antal mil, så lyser den i 2 minuter ca, och slocknar sedan?

Det är aldrig att den lyser konstant, hela tiden? Som min motorlampa gjorde nu innan den slocknade efter tändspolsbytet.
#1502488
JesperSurströmming skrev: fre 17 jun 2022, 09:31 .. Tänkte bilverkstäder kanske har nån grej
dom "resetar" servicelampan med.
Vad har du för årsmodell?
På -00 (kanske -99 också) släcker man servicelampan enkelt själv. Hmm hur var det nu, nyckeln till läge 1, håll in reset-knappen till trippmätaren, vrid nyckeln till läge 2 och håll kvar reset typ 10 sekunder tills sevicelampan börjar blinka. Släpp reset-knappen. Klart, servicelampan är släckt nästa gång man vrider på tändningen.
Med förbehåll för sviktande detaljminne. Pinsamt, jag gör ju detta flera gånger om året :-D

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]