Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av laznyz
#1501347
Där har du det förmodligen - i mitt fall är det också så, att den står ganska långa perioder. Jag föredrar cykeln när vädret tillåter, och under semestern uppe i norra Sverige så kan V70n bli stående ibland en vecka eller mer. Det är precis så med bilar, i alla fall av den årgången, att dom ska köras lite då o då. Både för just kondens och fukt som du säger, samt även för batteriet. Sen växlar det över till ruggiga delen av året och då är man nere i Stockholmsregionen med fukt dygnet runt plus salt. Hade man haft ett varmgarage hade ju kärran mått definitivt bättre - det är ju dock bara en fördelning av kostnaden. En granne pröjsar FYRA LAX i månaden för sitt dubbelgarage i ett bostadsområde. Helt rubbat.

När det gäller underhåll och hållbarhet så får jag ändå - från den ena till den andra bildetaljen - ge lite kredd till det batteri (original från Volvo) som jag bytte till efter det förra tog slut. Det var nog en 6-7 år sedan nu och det är fullt fungerande och laddbra än.

Men ljuddämpar-detaljer... ja, båda bakre nya som jag bytte till kom från Biltema. En butik som säljer många olika prylar till varierande pris/kvalite. Inget konstigt alls - man får vad man betalar för, precis som allt annat. Lite lustigt - jag har kvittona kvar, förra köpte jag 7 juli 2017 och nu bytte jag igen den 27 februari, alltså knappt 5 år. En dyrare av bättre kvalite hade väl säkert hållit längre.
av Royan
#1503369
laznyz skrev:Halloj!

Jag bytte nyligen bakre ljuddämparen för andra gången (4-5 år gammal, inköpt på Biltema), den hade rostat sönder igen, i övergången till främre rör.

Är det den ungefärliga livslängden på dessa, nån som vet? 4-5 år är ju ok, men tiden går ju som bekant snabbt, och jag blev lite förvånad när den "redan" var slut.

Fick också en liten tanke på att kanske förebygga genom att dra på lite "rostätare" på ställena, eller sabbar man den då? Detta är den egengliga frågan i denna tråd. Dämparen är åter igen köpt på Biltema.

Ha en bra dag!

Lars
Jag kör Original på min 850 -96 och det har stått sig i 26 år nu.Helt otroligt! 240n jag hade fick man byta vartannat år nästan.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1503372
Njae, men delar som sattes på i fabriken håller högre kvalitet än reservdelarna man köper i efterhand. Så har det varit typ jämt, och är så än idag. Detta för att minimera garantiärenden när bilen är ny-ish :-) Det är ju reservdelarna dom tjänar pengarna på, så dom vill ju att man ska behöva byta "så ofta som möjligt" - men inte under garantiperioden :P
av laznyz
#1503382
Sant. Tittar man på den ljuddämpare som satt där i början (2002) så är man ju starkt övertygad om att den klarade sig betydligt längre än den som jag skruvade dit (Biltema)för 4-5 år sedan. Om jag minns rätt så låg den på 1699 pix. Den jag köpte nu kostade mindre... Det är ju givetvis samma som gäller med den som med allt annat, hade jag köpt dyrare från någon annan fabrik/hemsida så klarar den sig självklart längre. Snålhet / vishet osv. Men återstår att se vem som lever längst, bilen, ljuddämparen eller jag, haha...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]