Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av laznyz
#1500974
Halloj!

Jag bytte nyligen bakre ljuddämparen för andra gången (4-5 år gammal, inköpt på Biltema), den hade rostat sönder igen, i övergången till främre rör.

Är det den ungefärliga livslängden på dessa, nån som vet? 4-5 år är ju ok, men tiden går ju som bekant snabbt, och jag blev lite förvånad när den "redan" var slut.

Fick också en liten tanke på att kanske förebygga genom att dra på lite "rostätare" på ställena, eller sabbar man den då? Detta är den egengliga frågan i denna tråd. Dämparen är åter igen köpt på Biltema.

Ha en bra dag!

Lars
Användarvisningsbild
av Perra83
#1500976
Köp bättre kvalite. Hade rostfritt från Ferrita på min V70R. Fick beröm på besiktningen varje år och efter fem år fanns det fortfarande inte en prick på avgassystemet.
Farsan satte på rostfritt på sin gamla 245:a nån gång tidigt 80-tal. Han sålde den typ 2010 eller där omkring och avgassystemet va så fint så. På hans gamla Renault höll originalsystemet inte ens i fem år. Men på "nya" Renaulten är systemet 18 år!
av laznyz
#1500978
Så är det definitivt, precis som allt annat här i livet. Jag låter denna vara, sen får vi se om kärran fortfarande är körbar om 4-5 år eller om dämparen överlever bilen, haha. Man är nog inte "dumsnål" när det gäller dessa, dom går att fixa/reparera/kamremsbyta för ganska låga summor i förhållande till om man köper nytt, eller nyare.

Sen blir det kanske en dämpare med högre kvalitet då!

/L
av Erik Å
#1501052
Jag kladdar precis BT:s rostätare på bromsdetaljer. Jodå den omvandlar rost till någon annan lila kemisk förening som påstås vara stabilare men det måste vara extremt tunt rostskikt för att den ska ta sig "igenom" all rost. Och i långa loppet så blir det helt vanlig hederlig rost igen :-)

Nån som vet vem som gjorde original avgassystem till de V70 som byggdes runt millenieskiftet? Lite imponerande att det är tätt efter 23 år men visst börjar man se rost här och där ("rostfritt" ska egentligen kallas "rosttrögt"). Kanske tvingas byta snart.. :oops:
av laznyz
#1501057
Går nog under epitetet "det var bättre förr"... min V70 (-02a) har fått positiva ordalag från bilmekaniker i den bemärkelsen, att just där omkring var dom bra, dom modellerna. Sen blev det sämre åren framåt. Jag menar - man puttrar runt i en 20 år gammal sak (rostsprayskyddade bromsrör, lite roststopp på ena skärmkanten) och visst, den är ju reparerad allt eftersom. Men kostnaderna är blygsamma, när det var dags för kamremmen här vid 29000 igen, så gick det på 4900, nu har jag visserligen en väldigt human bilmekaniker men ändå... Man drar sig länge för att köpa nytt eller nyare så länge det ligger på dessa nivåer. Plus att man lär sig mycket själv om bilen, blir det nåt "bekant" fel så kan man många gånger fixa det själv i o m att dom är lite enklare i konstruktionen. Bytte en tändspole t ex. Doktor Google är ju med givetvis, men så länge det inte kräver bilmekarnas specialverktyg så kan man göra många saker själv till låga priser.
av laznyz
#1501058
Nog funkar "rostätaren" på ställen med mindre rost-start, men jag undrar om det är nån mening att "förebygga" genom att måla på den på ljuddämparsvetsskarvarna t ex, eller om man försämrar plåten då. Den billigare varianten av dämpare (snålhet/vishet...) höll i 4-5 år.
av Erik Å
#1501083
Som rostskyddsgrund är Biltemas rostätare totalt värdelös. Tro mig, jag har försökt :-/
Det står så på burken men det är uppenbarligen en lögn. Flagade av och blottade ny rost efter en enda vinter..
av laznyz
#1501084
Jag tyckte den funkade någorlunda, den kan ju naturligtvis inte "trolla bort" rost, men tanken är att den ska stoppa upp rostangreppet, man får gå på det i ett tidigt stadium i alla fall. Jag använde det på ena främre skärmkanten och jag tycker nog att det stannade upp. Då slipper man ifrån det kanske i alla fall ett eller två år framåt.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1501287
Va? Original avgassystem rostar inte bort i första taget på dessa bilar. Märkligt att du bytt så många gånger, måste vara ren dynga på Biltema eller så kör du i extremt saltade förhållanden och spolar aldrig under bilen och därför rostade original också upp i förtid?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1501340
Orginal är inte så jävla skottsäkra, speciellt inte bakre partiet.
Varför det rostar beror på flera faktorer... Givetvis vart man bor, men även hur körmönstret ser ut. Värmen från avgaserna är vad som håller rosten borta, men kör man inte tillräckligt så all kondens osv försvinner efter varje körning, samt inte parkerar bilen hyffsat fuktfritt, så kommer rosten väldigt fort.
Jag har fått bytt bakre sektionen, mellan bakaxeln och ändröret, 2 gånger under dom 10 år jag haft min V70(en gång nästan direkt efter köp, då det var dåligt då, och en gång för ca 2 år sedan). Det blir inte tillräckligt varmt där längst bak med mitt körmönster för att hålla rosten borta längre tider(fast... ~8år får väl anses ok för obehandlat svartstål ändå).

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatio[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]