Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1500391
Hej.

Kom på en fråga till om den ny inköpta bilen :-D En Volvo 70-99 som det gäller.

Han som jag köpte bilen av har satt fast dörrlisten på höger fram dörr med någon häftmassa. :nerd:

Så nu är frågan hur sitter den fast original? Är det clips eller vad är det?

Det är den gråa listen på framdörren det gäller.Det är greyline modell om det har betydelse. :-D
av Erik Å
#1500480
Den sitter med dubbelhäftande tejp.. Sen är det två styrtappar på baksidan som går in i två hål i plåten. Men det är bara för att den ska hamna rätt på Volvos monteringslina.. Idiotiskt nog finns en öppning i monteringstejpen i framänden där saltvattnet från framhjulet spolar in.. gissa om det gynnar rost? :bored:
Bild här (V70 mk 1 -00) viewtopic.php?f=19&t=161925&p=1435177#p1435177
Men det är i alla fall bättre än på 850 där listen sitter med en rad plasttappar som går in i en rad med "nyckelhål" längs dörrsidan- Varje sådant hål är en utmärkt grogrund för rost..

Jag har numera tätat glipan mellan list och dörrplåt runtom med svart byggsilikon (Julas) så det inte kan komma in saltvatten och smuts. Verkar fungera, det var ett par år sen jag gjorde det och jag ser inga nya rostangrepp..
av pop
#1500488
Man tackar så mycket för ett tiktigt bra svar ;-)

Jo det är en konstig ide med detta men det är väl inget som dom tänker på när dom tillverkar bilen :-(

Men ska se om jag hittar någon bra tejp som är gjord för detta ;-)
av Erik Å
#1500496
Undrar om inte denna skulle vara lämplig. Dock oskäligt dyr.. :-)
https://sanojtape.se/products/dubbelhaf ... gsQAvD_BwE

Jag köpte något liknande på Swedol men den använde jag till att att montera skylthållarna.
https://www.swedol.se/monteringstejp-12 ... 30693.html

Listen monterade jag med Biltemas billiga dubbelhäftande akryltejp 29-505, såg först efteråt att den inte var avsedd för utomhusbruk. Men nu är de ju limmade med silikon också :-D
BT har ju en skumtejp också, 29-320, dock måste den delas på längden. Ser ut att vara ungefär samma som i länkarna ovan. Inga detaljer givna..
av pop
#1500580
Tackar för tipset. ;-)

Ser ju ut att vara bra tejp.ska införskaffa detta för som dom ser ut nu så det inte så kul ut :mad:
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]