SubMarine skrev:Om oljeringarna vore dåliga borde den ju dra olja, vilket du säger att den inte gör. Får den för mycket bensin av någon anledning? Sitter det original MAF på etc?Hela bilen är orginal just nu får titta upp lite saker ...
Moderator: Moderatorer
SubMarine skrev:Om oljeringarna vore dåliga borde den ju dra olja, vilket du säger att den inte gör. Får den för mycket bensin av någon anledning? Sitter det original MAF på etc?Hela bilen är orginal just nu får titta upp lite saker ...
SubMarine skrev:Hur var övriga avgasvärden? Bytte du lambdasonder när katalysatorn vart stulen?BYte inte lambdasonder... Kan se efter hur resten va dom var på normalt för de klara sig bara co på 2500 varv
lennarte skrev:Felkod P0422. Katalysatorns effektivitet under tröskelvärdeHar raderat felkoden men den kom tbx ska söka genom systemet.
Förmodligen mäter den bakre sonden ett för högt värde. Om det finns en (räcker med en mycket liten) läcka före främre sonden så mäter den ett förhöjt syrevärdet och styrboxen tror motorn går magert och ökar på bränslemängden.
På vissa styrsystem måste man radera felkoderna för systemet ska fungera optimalt. Kommer felkoden tillbaka är det fel, gör den inte det kan det vara ett gammalt/tillfälligt fel
Volvocola skrev: ↑lör 18 jun 2022, 19:25 vevhusventilation stift olja filter oljekylare är nu byta
Men bilen röker ändå vid 2500varv kommer inte gå genom besiktingen
De jag tro är fel nu är avgassytemet att de komit olja dära efter gammla turbon som bytes av förra ägaren.
Ska riva ner skiten snart och titta efter.
Först innan de ska bilen få gå en lång tur ca 20mil se va som händer efter de iaf den lyckas bränna ur oljan elr inte.
co 2500 1.0 måste ner till minst 0.3
Har helt slut på ideer nu om bilen snart.
Allt som är bytt av mig är
vevhusventilation stift olja filter oljekylare kamrem vattenpumpen tändspolar
Alla vacuumslangar