Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500358
Hej. Jag har en V70 -00. Den har gått 41000 mil. 2,4. Nu har jag åkt på en långtur till min svägerska 82 mil enkel och har nu bekymmer. När jag köpte bilen förra våren så tändes ETS några ggr då ryckte den lite vid körning och tomgången pendlade men jag raderade felkoderna och körde vidare utan bekymmer. Kom med någon månads mellanrum. När hösten kom försvann problemet. Inte märkt av det på hela vintern och kör runt 100 mil i månaden. Idag skulle hela familjen åka till min svägerska i Jönköping (bor i Jämtland), efter någon mil tändes ETS lampan, tomgången pendlade och den gick ryckigt. Läste och nollade felkod P1610. 15 mil senare samma sak. Stanna läsa och radera koder och vidare igen. 45 mil senare IGEN! Nu 2 felkoder, P1610, P1620. Nu tänds lampan nästan direkt och bilen får då pendlande tomgång och går ryckigt. Över 80 mil hemifrån... Verkar fungera bättre om jag kör på farthållare. Då verkar den inte tändas lika fort. Skumt. Är det gasspjället? Vad säger egentligen P1610 och P1620? Kan man köra hela vägen hem med lysande ETS eller ska jag stanna och nolla varenda gång så fort det går? Ska jag chansa och köpa ett gasspjäll från en skrot eller finns det nya att köpa? Hjälp! 82 mil hemifrån... :-/
#1500360
Googlar lite..
P1610 ECM-903F Throttle unit, internal fault Faulty signal
P01620 = EFI-514 Engine cooling fan (FC), low-speed. Signal too high. Permanent fault. Finns andra bud också..

P1610 verkar ju tyda på utslitna potentiometrar i spjällhuset. Men börja med att göra rent, trotteln börjar klibba fast när det blir beläggningar inne i huset. Ta loss gummislangen från spjällhuset, öppna spjället med fingret och rengör med trasa och t-sprit. Blöt inte på så mycket att det rinner in sprit i kullagren på axeln bara, de mår förmodligen inte bra av att bli avfettade.
Om du letar begagnat, försök hitta ett spjällhus som är ombyggt till beröringsfria givare, annars blir det samma problem efter ett tag igen.
Det går tydligen att bygga om själv, jag köpte ett ombyggt från atech2 för många år sen. Kostade betydligt mindre än ett fabriksnytt från Volvo och verkar vara outslitligt (ta i trä :-D )
#1500797
Uppdatering. Tog mig hem från Småland...till slut. Rengjorde spjällhuset. Körde nån sväng när vi var där nere och verkade lovande. Styrde hemåt igår. Gick skapligt i 25-30 mil sen började det igen. Oavsett farthållare eller inte så hög den till och började rycka när ETS tändes. När ETS lyser fungerar farthållare inte alls. Har man den i så slås den ur. 18 ggr totalt fick vi stanna och släcka koden. Till slut orkade vi inge mer utan den fick skina och vi ryckte oss hem. Vill nu hitta ett annat spjällhus. Kontaktade Atec2 eller vad dom nu hette men då måste jag skicka dit mitt spjällhus och då blir jag ju utan bil. Vad ska man tänka på om man köper ett begagnat då? Vilka siffror på etiketten ska man gå efter? Måste man koda in på volvo eller kan man göra det på något annat sätt?
#1500803
Åtminstone förut så beställde man ett utbyteshus från Atech2 och när man bytt så skickade man in sitt gamla...
Men det var på den tiden problemet var stort och många spjällhus var i omlopp, numera är det väl bara enstaka byten?
Har dessvärre ingen koll på varianterna.. Hör med Atech2, de borde ju ha superkoll :P
Det går tydligen att köpa materialsats på nätet och bygga om spjällhuset i egen regi, tydligen finns det folk här som har gjort det.
Sen borde det rimligen gå att hitta ombyggda spjällhus på skroten, om man bara lyckas hitta dem :-)
#1501414
Vill minnas att Atec2 begärde för ca 3år sen, att jag kollade upp vilken programvara-version mitt befintliga spjäll hade, så visade det sig därefter att de hade ett renoverat i lager med motsvarande version.
(Annars kunde de inte garantera funktionen.)
Sen var det något med utbytesdelen, det följde med en instruktion om hur det skulle initieras med bilen.

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]