Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zibpka
#1499513
Har problem med parkeringsbromsen på min bil. Har bytt backarna men ena sidan tar inte alls och den andra tar lite grann. Har dragit ut justeringen vid handreglaget men gör ingen skillnad. Kan man justera ute vid hjulet på något sätt eller? Eftersom den ena inte tar nånting misstänker jag att de är nåt som Spökar med vajern men hade viljat slippa riva hela bilen om de går att undvika. Några tips?
#1499519
Är där inga justeringar vid trummorna kan du sätta i justeringar från 140, tidiga 240 eller 850. Fins att köpa. Jag har svetsat i staget mellan backarna, myycket mer omständigt men funkar också. Du ska släppa justeringen vid spaken helt. När du monterat backarna ska dom landa på klacken mellan mellan backarna och justeringen andra änden istället för staget. Man får "rycka" i spaken några gå så backarnna "centreras" så man för ut justeringarna så långt som möjligt sedan justerar du vid spaken hur många "hack" den ska "ta vid". Rätt gjort = kanon handbroms :-D :-D
#1499541
Köp justerbara om du inte redan har sådana! Den fasta distansen fungerar bara med Volvo originaldelar (och knappt det :P )
Vänd skruvarna på båda sidor så de expanderar då man petar kugghjulet uppåt så blir det enklare veta vad man gör... Och smörj upp hävarmsmekanismen på wiren så att den inte kärvar.
Tips: När man ska montera fjädrarna som håller ihop backarna så har alltihop en tendens att flyga isär - Lösning: lägg en liten packrem eller tejp runtom backarna så hålls de på plats tills man fått dit fjädrarna.

Skruva ihop justerskruvarna, slacka justeringen vid spaken, på med skivorna, peta kugghjulen uppåt med en smal mejsel genom hålet i "hattens" ytterkant tills skivan bromsar fast, lossa sen ca 5 knäpp på kugghjulet. Justera slutligen på skruven vid spaken tills den börjar ta vid ca 4-5 klick. Klart!


Jo förresten, när backarna är urplockade, känn på gjutjärnsklossen längst ner att inte backarna har nött spår där de ligger an mot klossen. Isåfall bör man fila bort spåren så att anliggningsytan blir slät och fin så slipper man problem med att bromsen inte vill släppa.
Och sen får det inte ha blivit en "kant" på insidan av trumman, då riskerar man att nya belägg lägger sig uppe på kanten när man försöker justera och då blir det fel. Slipa bort isåfall!

https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-v70x ... -xc90.html
Bilagor
__justering.JPG
__justering.JPG (55.47 KiB) Visad 785 gånger
#1499557
Den på bilden är från vparts, se länk ovan.
Finns antagligen hos trodo, mekster, mekonomen, skruvat m.fl, kan variera vad de gett justerskruven för namn :-)

Hmm här står att just dessa är till V70 II, undrar om något mått är ändrat?
Men vparts ovan har i alla fall rätt bilar i listan. Och alla verkar nämna samma Volvo-artikelnummer 30793437

https://www.skruvat.se/Justeringskit-ha ... 87318.aspx

http://www.volvoreservdelar.se/bromssla ... 202597552/

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]