Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carlvalter
#1499475
Tjena

Har en S70 som tänder något dåligt. Den ryckte rätt kraftigt på lägre hastigheter för ett tag sedan. Bytte tändstift och då gick den prima.

Nu märker jag av misständningarna efter att bilen har gått ett tag. Jag brukar ta den från Sundsvall till Övik och då jag kommer fram och kör in i centrum kan den liksom skaka och ha sig, på lägre hastigheter och motorvarv. Den behöver inte ha gått långt för att detta skall hända, men som sagt är det då bilen har gått varm.

Jag bytte fördelarlock (har alltså bara en tändspole). Blev ingen märkbar skillnad, dock har jag inte kört längre distanser med den sen dess.

Jag undrar då ifall det är värt att byta spolen? Har inte haft bilen länge men det ser ut som att spolen har suttit på ett bra tag; det är Bosch så antar att det kan vara original från -99. Jag kikade på rotorn och den ser nött ut, annars vet jag inte riktigt vad det kan vara. Några idéer?
Senast redigerad av 1 carlvalter, redigerad totalt 0 gånger.
av abel1
#1499476
Hade liknande problem med min och bytte då tändspole och det blev bra. Kunde höra av tändspolen ett knappände ljud innan jag bytte.

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1499575
Har du felkoder / lysande motorlampa? Jag hade misständningsproblem med min S70 för ett par år sen, fick felkoden "misständning", då var det tändspolen som spökade. Enligt min volvomeck brukar fördelarlock/rotor/tändkablar inte ge felkod eftersom styrsystemet oftast inte känner av det. Vilket också stämmer i mitt fall - när jag ett halvår tidigare hade ett ursprucket fördelarlock och bilen misstände så pass att den inte ens startade, hade jag noll felkoder. Men när tändspolen gav upp fick jag felkod direkt utan att det knappt märktes på motorns gång.

Tror jag köpte min tändspole från Vparts för drygt 400 spänn, en ny original från volvo kostar ca 2500.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1499581
Min S70 2.5T misständer/smårycker emellanåt vid acceleration. Alla tändningsdelar bytta till delar av hög kvalitet, men det hjälpte inte mkt.
Sedan började jag tanka Shell V-Power 98+ och problemen försvann. På vanlig 95-oktan E10 återkommer rycken.
av carlvalter
#1499692
Tjena!

Tack för era responser. Bifogar en bild på rotorn, vet inte om den säger mycket men jag tycker att den ser rätt sliten ut.

Jag har inte någon lysande lampa och har tyvärr inte gjort några avläsningar av felkoder. Jag beställde en tändspole på Autodoc och planerar på att byta den, men kanske det vore något att byta rotorn. Jag återkommer då jag vet mera, men ifall någon har fler idéer så är det fritt fram att dela med sig!
Bilagor
IMG_20220507_153637 (1).jpg
IMG_20220507_153637 (1).jpg (364.03 KiB) Visad 983 gånger
av carlvalter
#1500236
Uppdatering:

Jag bytte tändspolen idag. Kabeln från spole till rotor såg rätt kass ut inuti. Men jag provkörde bilen lite efteråt och den känns okej, får se huruvida problemet uppstår efter längre körning.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]