- ons 11 maj 2022, 17:54
#1498854
Hej!
Jag har läst mycket på alla världens Volvoforum om bilägare som har märkt att termostaten som styr förvärmning av insugsluften inte längre fungerar. Detta resulterar ofta i att motorn endast suger in varm luft från området bakom motorn. Inte fördelaktigt om man bryr sig om effekt och förbrukning. Har ni koll på detta på era bilar? Lätt att missa.
Min är hur som helst trasig på min 10v -93. Jag har noterat har många löser detta genom att spärra luckan som reglerar flödet så att den suger kalluft hela tiden. Detta borde ju för de flesta som bor i ett "normalt" klimat endast betyda lite längre tid tills motorn är i arbetstemp. För oss som däremot bor i kalla Sverige anar jag att denna lösning kan bli ett problem. Eller vad tror ni? Jag bor i Luleå och vill att min bil ska fungera lika bra i -30 som +30.
Jag har läst mycket på alla världens Volvoforum om bilägare som har märkt att termostaten som styr förvärmning av insugsluften inte längre fungerar. Detta resulterar ofta i att motorn endast suger in varm luft från området bakom motorn. Inte fördelaktigt om man bryr sig om effekt och förbrukning. Har ni koll på detta på era bilar? Lätt att missa.
Min är hur som helst trasig på min 10v -93. Jag har noterat har många löser detta genom att spärra luckan som reglerar flödet så att den suger kalluft hela tiden. Detta borde ju för de flesta som bor i ett "normalt" klimat endast betyda lite längre tid tills motorn är i arbetstemp. För oss som däremot bor i kalla Sverige anar jag att denna lösning kan bli ett problem. Eller vad tror ni? Jag bor i Luleå och vill att min bil ska fungera lika bra i -30 som +30.