Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arnoldobraun
#1498854
Hej!
Jag har läst mycket på alla världens Volvoforum om bilägare som har märkt att termostaten som styr förvärmning av insugsluften inte längre fungerar. Detta resulterar ofta i att motorn endast suger in varm luft från området bakom motorn. Inte fördelaktigt om man bryr sig om effekt och förbrukning. Har ni koll på detta på era bilar? ;-) Lätt att missa.

Min är hur som helst trasig på min 10v -93. Jag har noterat har många löser detta genom att spärra luckan som reglerar flödet så att den suger kalluft hela tiden. Detta borde ju för de flesta som bor i ett "normalt" klimat endast betyda lite längre tid tills motorn är i arbetstemp. För oss som däremot bor i kalla Sverige anar jag att denna lösning kan bli ett problem. Eller vad tror ni? Jag bor i Luleå och vill att min bil ska fungera lika bra i -30 som +30.
av Erik Å
#1498863
Det verkar som om vaxtermostaten som sitter i spjället går mot allt varmare temp när den åldras. Verkar inte gå att köpa som reservdel utan det blir minst blandningsspjället och i sämsta fall hela luftfilterhuset, har inte kollat med volvo men det lär bli tusenlappar.. Letade spjäll på skroten men de var alla lika dåliga.
Min V70 -00 har både vakuumstyrning och vaxtermostat så jag har satt vaxtermostaten ur funktion och förlitar mig på vakuumstyrningen. Men jag tror att de äldre bilarna saknar vakuumstyrning, det kom väl på -99 eller -00?
Man skulle kanske kunna sätta en justerskruv på spjället så man kan välja mellan kallt ( för sommar) och varmt (för vinter i Lule) och nåt mittemellan för vår och höst :-)
Förr i tiden var det ju manuell omställning mellan vinter- och sommarläge

Har du sett min gamla tråd
viewtopic.php?t=154542
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]