Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borntofun
#1498474
Hej på er!
Min mamma kör en Volvo V70 s , 2002 års modell.
Hon är lite äldre och kör max 2 gånger i veckan .
Ibland står bilen mer än 1 vecka kanske 2 utan att köras.
När hon väl kör så äe det max 3km Ibland bara 1km , kanske lite kortare.
Helt enkelt hon kör inte mycket, kort, sällan bilen.
Problemet är att jag nästan alltid måste hjälpa henne att starta bilen med startkablar när ja kommer till henne, den är antingen helt död, eller klickar bara när jag vrider nyckeln ,med mina startkablar går den igång.
Jag misstänker att det är för lite och för kort stäcka den används.
Finns det något batteri som kan vara mer anpassat enligt hennes rutiner?
Jag vet faktiskt inte när hon bytte batteri senast :-)
Kanske räcker att köpa ett nytt likadant batteri ?
Någon som kanske har någon idé eller förslag.
Hon är 87 år ,därav minimerat körande.
//Lars
av kebabpizza
#1498477
Underhållsladdning/stödladdning är det enda som funkar i detta fall, ett nytt batteri kanske hjälper ett tag men lär bli förstört det också.
av KalleJ
#1498478
Större agm batteri hjälper, tex 80-90Ah. Men måste nog underhållsladdas ibland ändå.
Står den utomhus finns solcellsladdare att lägga i rutan.
av KalleJ
#1498488
https://www.mastervolt.com/charging-batteries/

With gel and AGM batteries, the efficiency is higher – 85 to 90 % – so there is less loss and the charge time is shorter in comparison with wet batteries. In Lithium Ion batteries, the efficiency is as high as 97 %.

EFB hamnar antagligen någonstanns imellan våta och agm.
av Erik Å
#1498489
Om det är bilen som drar ur batteriet pga läckströmmar så hävdar jag att skillnaden blir omärkbar hur dyrt batteri man än köper .. Lycka till :-D
""The first consideration is the efficiency of the battery. In a standard wet battery, this is around 80%. This means that if 100 Ah are discharged from the battery, 120 Ah need to be charged in order to be able to extract 100 Ah again. ""
Det där skulle jag vilja diskutera med en expert. Jag har själv trott att det var så men ser av mätningar på jobbet att man stoppar in exakt de antal Ah som man tagit ut. Nu var det iofs på Li-Ion men det stöds av det faktum att självurladdning/läckström är mikroskopisk jämfört med laddströmmen iallafall tills man börjar driva upp spänningen till "överladdning". Dock är inte verkningsgraden 100%, det ser man på att laddspänningen är högre än spänningen under urladdning. Det är där förlusterna ligger!
Så jag är rätt övertygad om att samma sak gäller även för blybatterier (oavsett om elektrolyten skvalpar omkring eller är bunder i glasfibermatta) fram till den punkt där vattnet börjar spjälkas till vätgas och syrgas. Varning för marknadsförings-BS :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
#1498490
Eller så har kärringen gammal sketet batteri. Och ett större agm batteri som laddas snabbare klarar att stå i 2veckor utan problem med korta körning och du har ingen aning vilka för och nackedlar olika batteritiekniker har :D
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1498492
KalleJ skrev: lör 07 maj 2022, 23:04 du har ingen aning vilka för och nackedlar olika batteritiekniker har :D
Och vad vet du om det? :-D Jag skulle vilja påstå att AGM är extremt känsliga för både över- och djupurladdning pga mindre "buffert" av elektrolyt.
av KalleJ
#1498493
Lucif3r skrev:
KalleJ skrev:Och ett större agm batteri som laddas snabbare klarar att stå i 2veckor utan problem med korta körning
Det gör ett våtbatteri också....
Inte påstått något annat. Men uppenbarligen inte för trådstartaren. AGM och EFB laddas snabbare så de klarar av kortare körningar PunGt.

1500kr för 80Ah AGM är fan inte dyrt heller.
https://www.autobatterienbilliger.de/ac ... start-stop
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]