Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1498494
Och ett AGM är redo att dödförklaras efter en enda djupurladdning. Vilket verkar vara vad som händer här. Punkt! :-D
av KalleJ
#1498495
Verkar? Skulle lika gärna kunna vara ett gammalt blysyra som gjort sitt, med oxiderade plattor :P EFTERSOM de har kortare livsläng :nerd:
I vilket fall som helst bör man ha solcellsladdare eller underhållsladdare.
av Erik Å
#1498498
Jag har lagt oändligt mycket tid på att försöka återuppliva små AGM som stått djupurladdade några dagar. Nu vet jag bättre, det är helt bortkastad tid :-D
Det skulle kunna vara så att eftersom plattorna sväller vid djupurladdning (detta händer på alla blybatterier eftersom blysulfat har större volym än bly) så slits de loss från glasfibermattorna när man laddar sen så att de helt enkelt blir glipor i cellstrukturen.. Jag har aldrig öppnat och tittat, hade varit intressant :-)
Våtbatterier tar definitivt stryk av djupurladdning men jag har inte sett dem tvärdö på samma sätt.
Ingen som råkar ha ett kasserat AGM och känner för att göra en analys? :-D
Senast redigerad av 7 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av KalleJ
#1498499
Samma skit med bly med, de tappar duktigt med kapacitet och livsläng av att stå urladde ett par dygn de med. Se till att dina batterier inte blir urladdade istället.
Köp lithium istället så sparar du vikt och klarar urladdningar bättre. Eller en batteri-isolator som bryter när spänningen sjunker.
Ett batteri ska inte bli djupurladdat i en bil då gör du något fel.
Har du gammal bil med manuella halvljus, man kan råka ha på över natten så är nog inte AGM för dig.
av Erik Å
#1498500
Om jag varit i trådskaparens situation skulle jag ha:
1. Mätt bilens strömförbrukning när den är parkerad för att kolla att inget drar tjuvström från batteriet. Och även kollat laddspänningen från generatorn.
2. Kollat om det går att ordna varningssummer som tjuter om man glömmer lyset på osv.
3. Köpt ett nytt "budget" standardbatteri.
Och om problemet kvarstår så behövs det uppenbarligen någon form av underhållsladdningsrutin! Kanske räcker med att toppa upp var 3:e månad förutsatt att allt ovan är okej. Solcellsladdare kanske inte är så dumt, värt att kolla upp!

Jo förresten, om det nu behövs starthjälp för att komma igång och bilen bara körs några kilometer efter det så kommer batteriet att vara i stort sett lika tomt som innan.. Då behöver batteriet laddas över natten med en bra laddare!
av glock40sw
#1498503
Inget bilbatteri i hela världen klarar tantens körschema utan underhållningsladdning .Volvo har gjort saken värre när de placerat batteriet i bilens kallaste plats .Batteriet behöver lite värme innan den kan ta emot laddningen. Det finns bara två alternativ ,köra tio gånger mera eller ladda mellan körningar.
av sicnarf
#1498514
Bor mamma i villa och har privat parkering på tomten? Be din mamma låta bilen gå på tomgång en halv timme varje vecka. Hon kan sitta i bilen och läsa tidningen tex. Då blir batteriet fulladdat till nästa start.
av Volvoold
#1498516
sicnarf skrev: Be din mamma låta bilen gå på tomgång en halv timme varje vecka. Hon kan sitta i bilen och läsa tidningen tex. Då blir batteriet fulladdat till nästa start.
Om jag får skämta lite, så det tipset hade inte Greta gillat. 😊😊
av sicnarf
#1498520
Hahaha! Det finns värre miljöförstöring än det lilla mamma gör med en halv timmes tomgångskörning en gång per vecka
av Erik Å
#1498531
Det är inte kul att ha sådana grannar, tro mig :-/
För övrigt kostar el från en bensinbil i landsvägsfart ca 10kr/kWh. Men på tomgång med bara generatorn som nyttolast rasar verkningsgraden, jag skulle inte bli förvånad om den blir 10 gånger dyrare

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]