Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1498373
Går säkert att få den pålitlig, kommer va mycket som borde bytas i början.

Bränslesystem och mycket gummidelar. Däck, antagligen både sommar och vinter.
Mer eller minde ett samlarobjekt eller någon som kan meka och byta allt själv.

Allt beror på vad förra ägaren gjort. Gå kolla och ta en lång provtur.
Användarvisningsbild
av Derank
#1498414
NEJ! vad du än gör så köp för guds skull inte en bil av Nordic Bil i Sundsvall, jag känner mycket väl till dessa filurer, stor rödflagg här.
av Volvoold
#1498519
Jag känner inte till 850 så bra, men jag är inte alls säker på att det måste vara ett sämre köp än en nyare Volvo.

Däremot skulle jag leta efter en med AC om jag var du. Det gör att bilen känns mycket mer modern, och gör att du kan utnyttja fördelarna med ac, främst sommartid.

Jag köpte själv en 940 för några år sedan som bara gått 6500 ca. När jag summerar nu några år senare, då har den varit helt pålitlig och inga nämnvärda problem.

Vattenpump behövde bytas och en klämma till upphängningen av avgassystemet. Men, det får väl anses ha rätt att gå sönder efter 22 år. (!!)

Den var visserligen i extremt fint skick, så nyckeln är ju att hitta ett mycket fint ex, då har du stor möjlighet till ett pålitligt ägande.

Jag förstår att en del säger att det är dyrt, men en mycket fin bil har du igen på underhållskostnader och rostlagning mm.

Så slipper du partikelfilter-byte, vinande balansaxlar, kondens i lyktor med mycket dyra byten som alltför ofta är fallet med nyare Volvo. Även låsen tror jag håller bättre på 850.

Denna är dyrare än bilen du länkar till, men den verkar extremt fin och har fungerande acc. Lycka till!! 😊

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... n/96536099
Användarvisningsbild
av frasse4
#1498561
Man får betala väldigt mycket extra för få mil på mätaren, något som inte behöver betyda mindre problem i framtiden. En bil mår inte bra av att stå stilla heller.
av LOB
#1498603
Jag köpte en 855 -97 "Lågtrycksturbo" (joda den finns, som exportmodell) , 7800 mil för 35 000 kr för snart 11 år sedan nu har den gått 22 000 mil och detta har varit ett väldigt billigt biläganddete. Självklart har jag bytt många slitdelar (ofta i förebyggande syfte) men kostanden kan ändå inte jämföras med ägande av en nyare bil med stor värdeminskning. Jag har aldrig haft något alvarligt fel på bilen. En enda gång har bilen «strejkat» och då var det bromsbackarna till handbromsen som hade delaminierat och kilat sig fast i bromstrumman. Den drar fortfarande nästan ingen olja (byter till Lidl helsyntet var 800/mil och slipper då tät vevhusventilation). De första 5000 milen var i stort sett utan kostnader för slitdelar. Många påstår att det är bättre att köpa en bil som har höga mil (och därmed blivit körd regelbundet) men så länge bilen inte har varit stillastående i flera månader i taget så skulle jag säga att det är skitsnack. En bils rörliga delar slits av av friktion av att vara i rörelse och att regelbundet utsättas för saltstänk längs vägarna, de slits inte av att vara i ett garage. Detta med att gummi spricker etc har jag inte märkt något av 26 år efter den lämnade fabriken i Gent. Tror det gäller gummiblandningar man använde för 50-100 år sedan. Dock... interiörplast blir sämre med åren så försök hitta en bil som har varit i garage. För att lyckas med ett sådant här köp tror jag du bara skal köpa bilar med en eller två (faktiska) ägare. Helst gubbe i villa med garage som ägt bilen sedan 90-talet och har passat på den som den ögonsten den var då den var ny.

Vad gäller bilen i annonsen tycker jag den är ganska dyr för 13 000 mil. 850 är fortfarande billiga jämfört med 240/740/940/960 och för 59 000 kr skal den vara i väldigt fint skick. Och när du jämför skick med privata blocketannonser så låt dig inte luras av lite snabbvax. Alla bilar som säljs av handlare glänser (i några dagar...)

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]