Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlars
#1498116
Har en v70 98 och tog ner oket på vänster en dag, märke då att ett av styrstiften till glidoket glappade ganska mycket i gummihylsan den glider i så hur tajt ska det vara ? den andra var betydligt fastare, har också ett problem med ett knak i framvagnen på vänster sida vid gas broms så kan detta vara orsaken tro.

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1498122
Det är ju svårt att säga så här över text, speciellt utan att veta exakt hur mycket det glappar(som, igen, är svårt att få en uppfattning om över text).
Det bästa svar jag kan ge är att det ska vara ett litet motstånd när man trycker glidbulten genom gummit. Den ska inte sväva fritt så att säga, men man ska heller inte behöva trycka för kung och fosterland.
av Erik Å
#1498132
Nya gummihylsor finns att köpa för en spottstyver hos trodo och mekster.. finns säkert på fler ställen också ;-)
av tlars
#1498137
Ok, gummit verkar nästan svampigt och inte alls fast så byte ska det bli, funderade dock på om det orsakar oljudet jag har, om det röra sig mer än det ska.
av Erik Å
#1498141
Det är nog inte därför det knakar, gissar på dåliga länkarmsbussningar, styrlager, fjädersäten eller gummikuddarna på subramen..
Det är inte vid fullt styrutslag väl?
av tlars
#1498186
Ljudet kommer bara vid gas och broms, har bytt spindelled länkarmsbussningar hjullager krängstaget drivaxel och bägge topplagringarna, inte just pga detta ljudet utan pga slitage och allt inom dom närmaste 1000milen, drivaxeln är också limmad och sitter rejält fast, det lustiga är att ljudet är samma, alltså det har inte ändrats något i karaktär så när jag såg glidbussningarna till oket så tänkte jag att det ev kunde vara det, att det ev rör sig när man bromsar pga att det sitter för löst.
av tlars
#1498187
Subframebussningarna ser ut som nya så dom tror jag inte det är och kränkningshämmarbussningarna är inte glappa.
av Erik Å
#1498244
Prova att spraya lite olja på kolvstången i stötdämparen. Skulle kanske kunna vara tätningen som knarrar..
Om du lyfter så hjulet hänger i luften och sen lyfter lite på nederänden på dammskyddsdamasken så kommer du åt..

Om det knakar vid fullt styrutslag: lägg lite fett på nylonplattan som sitter på framsidan av länkarmen annars kan styrstoppen knaka när den går emot plattan.

Känn också på bultarna i länkarmsbussningarna. De ska vara stenhårt åtdragna. 65 Nm + 120 grader enligt Haynes.
Har aldrig lyckats komma dit.. 65 Nm är inga problem men sen kommer man till typ 90 grader max. Går inte att få dit rejäla verktyg pga utrymmesbrist.. :-/

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]