Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1497826
Hej!

Jättelång titel, jag vet men ville försöka göra det så tydligt som möjligt. :)

Jag har ett konstigt problem, iallafall för mig.

ETS Lampan lyste när jag först köpte bilen i januari, köpte kraftrengöring och gjorde rent efter jag läst på olika trådar. Det funkade och höll sig så länge det var varmt ute, lampan började lysa när det var kallt ute igen.

Nu har den lyst ett tag, gjorde samma ”behandling” men ETS lampan kom tillbaka direkt. :(

Men, jag märker ingen skillnad på prestandan på bilen, den svarar precis lika bra som den gör när lampan inte lyser. Den går jämnt både på tomgång och under färd.

Utöver ETS lampan så drar bilen löjligt mycket bränsle, kan det finnas ett samband? Motorlampan tänds alltid när ETS lampan tänds.

Vid start så luktar det mycket bensin från bilen, inte inne i kupén men står man vid motorhuven så luktar det mycket. Ser inget läckage i motorrummet, inte heller något under bilen.

Under färd och vid gas märks inget ovanligt, den går rent och svarar direkt, men den häller verkligen i sig bränsle. Skulle gissa på att den drar 1,7-2,0L/milen.

Helt lost över vad det kan vara.
Någon som har någon idé? Uppskattas verkligen! :)

Tacksamt för svar!
#1497849
Erik Å skrev: mån 02 maj 2022, 12:41 Du behöver nog läsa ut felkoder..
Luktar det bensin i motorrummet så är det förmodligen en läcka någonstans.
senast jag var och gjorde det hittades inget om ETS, bara att cruise control var ur funktion :/
okej, det är bara vid start som det känns, när motorn är kall.
#1497871
LottaGroning skrev: mån 02 maj 2022, 15:59 Letar du efter ev br-läckage med motorn på eller av? Kanske är det salthål i bränslefiltret ? Syns bäst med motorn på.
Letade i motorrummet när motorn var på.
Ska kolla bränslefiltret, men verkar tydligen som att det är spjällhuset som orsakar att bilen verkligen häller i sig bränsle?
Den uppfattningen jag fått.
#1497872
Lea skrev: mån 02 maj 2022, 13:55 senast jag var och gjorde det hittades inget om ETS, bara att cruise control var ur funktion :/
okej, det är bara vid start som det känns, när motorn är kall.
När lägesgivaren på kopplingen blir sliten så tänds ETS och cruise lägger av, har varit där :oops: finns många diskussioner om detta problem här..
Men det gör ju inte att det luktar bensin eller att förbrukningen skenar :-)
#1497879
Erik Å skrev: mån 02 maj 2022, 18:10
Lea skrev: mån 02 maj 2022, 13:55 senast jag var och gjorde det hittades inget om ETS, bara att cruise control var ur funktion :/
okej, det är bara vid start som det känns, när motorn är kall.
När lägesgivaren på kopplingen blir sliten så tänds ETS och cruise lägger av, har varit där :oops: finns många diskussioner om detta problem här..
Men det gör ju inte att det luktar bensin eller att förbrukningen skenar :-)
Oh!
Intressant information, tack.
Kan det vara så att förbrukningen ökar pga motorlampa och ETS lampan tänts? Alltså att ”hjärnan” i bilen antar det värsta och trycker in mer bränsle än vad som behövs?

Letar just nu efter ett spjällhus med gul etikett istället för mitt vita.
Tydligen så ändrar volvo artikelnr med de gula etiketterna, är det bara att matcha storlek på motor då istället?
#1497898
Erik Å skrev: mån 02 maj 2022, 19:03 Ja om datorerna anser att felet är såpass allvarligt att de går in i "limp home mode". Men då lär det bara gå att köra max 60 eller nåt sånt.. det lär märkas :-D
Leta isåfall efter ett spjällhus som är ombyggt till beröringsfria givare. De påstås hålla för evigt :P

Hittade faktiskt ett ombyggt! Köpt det nu så får jag hoppas på att det var det som var felet haha.
Annars får jag testa att byta lägesgivaren som du tipsade om :)
#1497928
Bra, det bör lösa Marelli-syndromet för alltid :-D
Tänkte på bensinlukten, kanske vevhusventilationen som är igensatt eller har spruckna slangar så att vevhusgaserna läcker ut till omgivningen? Det är förmodligen mest bensinångor i vevhusgaserna när motorn är kall..
Lätt att kolla ventilationen; på gummislangen (typ 70mm i diameter) som går från luftfilterboxen till gasspjället sitter en tunnare gummislang (kanske 25mm) inpluggad. Den sitter inåt mot motorn, lite svår att se. Plugga ur den tunna slangen och blås i den (det går lättare om man skarvar på med en bit vp-rör eller annan passande slang.)
Det ska i princip vara stopp när man blåser. Sen tar man av locket till oljepåfyllningen och blåser igen. Då ska det gå att blåsa i princip obehindrat igenom slangen. Typ tömma lungorna på 4 sekunder utan att behöva ta i så man blir blå :-D
Är det inte stopp med locket på så är det en läcka någonstans i ventilation, slangar eller möjligen packboxarna till kamaxlarna.
Är det stopp även utan lock så är förmodligen oljefällan (svarta plastburken på framsidan av motorn) igengeggad med oljekladd. Eller nån av slangarna..
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]