Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1497931
Jo förresten, du har ett par tunna gummislangar (ca 8mm i diameter) anslutna på framsidan på insuget. De får torrsprickor med tiden, kolla hur de ser ut när man drar lite i dem. Den ena går till map-givaren som sitter bakom kylarens överkant. Den andra går till evap-ventilen som sitter nånstans under batteriet. Och sen finns en tredje nylonslang som går till luftförvärmingen.

Termostaten i luftförvärmningsspjället åldras och går mot allt varmare temperatur med tiden, det gör motorn trött och förbrukningen ökar en aning.
Enkelt att kolla; om man kör ett par kilometer i hyfsat svalt väder, öppnar huven någorlunda snabbt och känner på luftfilterboxen så ska den kännas sval. Inte varm! När termostaten fungerar som det är tänkt ska den hålla lufttemperaturen på ca 15-20 grader. Min drog iväg uppåt +40 grader :-/
#1497966
Erik Å skrev: mån 02 maj 2022, 22:47 Bra, det bör lösa Marelli-syndromet för alltid :-D
Tänkte på bensinlukten, kanske vevhusventilationen som är igensatt eller har spruckna slangar så att vevhusgaserna läcker ut till omgivningen? Det är förmodligen mest bensinångor i vevhusgaserna när motorn är kall..
Lätt att kolla ventilationen; på gummislangen (typ 70mm i diameter) som går från luftfilterboxen till gasspjället sitter en tunnare gummislang (kanske 25mm) inpluggad. Den sitter inåt mot motorn, lite svår att se. Plugga ur den tunna slangen och blås i den (det går lättare om man skarvar på med en bit vp-rör eller annan passande slang.)
Det ska i princip vara stopp när man blåser. Sen tar man av locket till oljepåfyllningen och blåser igen. Då ska det gå att blåsa i princip obehindrat igenom slangen. Typ tömma lungorna på 4 sekunder utan att behöva ta i så man blir blå :-D
Är det inte stopp med locket på så är det en läcka någonstans i ventilation, slangar eller möjligen packboxarna till kamaxlarna.
Är det stopp även utan lock så är förmodligen oljefällan (svarta plastburken på framsidan av motorn) igengeggad med oljekladd. Eller nån av slangarna..
jag hoppas det! :)
bara att vänta på delarna nu och sen be en bön att det funkar.

oooh, det var väldigt bra info. tack så mycket! ska gå igenom och testa detta i helgen. uppskattar verkligen alla små tips jag kan få. :)
#1497968
Erik Å skrev: mån 02 maj 2022, 23:07 Jo förresten, du har ett par tunna gummislangar (ca 8mm i diameter) anslutna på framsidan på insuget. De får torrsprickor med tiden, kolla hur de ser ut när man drar lite i dem. Den ena går till map-givaren som sitter bakom kylarens överkant. Den andra går till evap-ventilen som sitter nånstans under batteriet. Och sen finns en tredje nylonslang som går till luftförvärmingen.

Termostaten i luftförvärmningsspjället åldras och går mot allt varmare temperatur med tiden, det gör motorn trött och förbrukningen ökar en aning.
Enkelt att kolla; om man kör ett par kilometer i hyfsat svalt väder, öppnar huven någorlunda snabbt och känner på luftfilterboxen så ska den kännas sval. Inte varm! När termostaten fungerar som det är tänkt ska den hålla lufttemperaturen på ca 15-20 grader. Min drog iväg uppåt +40 grader :-/
tack! ska kolla dessa med :)

ooh, okej! får ta ut bilen en tur i helgen antagligen och felsöka som en galning :)
åh så jobbigt :(
#1498325
Erik Å skrev: mån 02 maj 2022, 22:47 Bra, det bör lösa Marelli-syndromet för alltid :-D
Tänkte på bensinlukten, kanske vevhusventilationen som är igensatt eller har spruckna slangar så att vevhusgaserna läcker ut till omgivningen? Det är förmodligen mest bensinångor i vevhusgaserna när motorn är kall..
Lätt att kolla ventilationen; på gummislangen (typ 70mm i diameter) som går från luftfilterboxen till gasspjället sitter en tunnare gummislang (kanske 25mm) inpluggad. Den sitter inåt mot motorn, lite svår att se. Plugga ur den tunna slangen och blås i den (det går lättare om man skarvar på med en bit vp-rör eller annan passande slang.)
Det ska i princip vara stopp när man blåser. Sen tar man av locket till oljepåfyllningen och blåser igen. Då ska det gå att blåsa i princip obehindrat igenom slangen. Typ tömma lungorna på 4 sekunder utan att behöva ta i så man blir blå :-D
Är det inte stopp med locket på så är det en läcka någonstans i ventilation, slangar eller möjligen packboxarna till kamaxlarna.
Är det stopp även utan lock så är förmodligen oljefällan (svarta plastburken på framsidan av motorn) igengeggad med oljekladd. Eller nån av slangarna..
Hoppas det!
Men inte fått i den än, trodde jag skulle lyckas med det själv men måste lossa på/flytta startmotorn för att få ur det gamla spjällhuset, vågar inte göra det själv haha :( får lämna in bilen.

Tack för alla bra tips!! Ska ta mig an det nu i helgen :)
Köpte även ett farthållar sensor, hört att det tydligen ska kunna ge ETS lampan, såå ska försöka få den bytt imorgon :)
#1498379
Erik Å skrev: fre 06 maj 2022, 12:47 Jag har inget minne av att jag tog loss startmotorn.. Nu har jag iofs en v70 men det är samma årgång och motor. Tror jag, B5244S2..
Skrev lite dåligt haha, menade alltså själva kontakten och kablarna som går från spjällhuset. Dom går bakom startmotorn, omöjligt att få ut spjällhuset om jag inte lossar på startmotorn, enligt ett par guider på youtube.

Men, bytte farthållar sensorn idag, fick den som tur var vid lunch och det verkar faktiskt som att ETS lampan är borta. Hoppas att det håller sig så nu. Cruise control funkar igen och har inte en enda varningslampa! :)
#1498387
Lea skrev: fre 06 maj 2022, 22:40 ..omöjligt att få ut spjällhuset om jag inte lossar på startmotorn, enligt ett par guider på youtube.
Ah, jag visste inte att det var omöjligt när jag bytte för 10 år sen så jag lät startmotorn sitta kvar :-D
"Farthållar sensor", är det lägesgivaren som sitter på kopplingspedalen du menar?
#1498483
När man har lite medvind och åker lugn landsvägskörning går faktiskt dessa gamla härkar hyfsat snålt, snittade 0.58 på hemvägen i dag. Tänk om man alltid hade medvind :-D
Förutsätter dock aktiv snålkörning med mycket frirullning. Och så ska mekaniken förstås vara i topptrim ;-) Jag kan dra hela listan om någon är intresserad.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]