av Erik Å - mån 02 maj 2022, 23:07
- mån 02 maj 2022, 23:07
#1497931
Jo förresten, du har ett par tunna gummislangar (ca 8mm i diameter) anslutna på framsidan på insuget. De får torrsprickor med tiden, kolla hur de ser ut när man drar lite i dem. Den ena går till map-givaren som sitter bakom kylarens överkant. Den andra går till evap-ventilen som sitter nånstans under batteriet. Och sen finns en tredje nylonslang som går till luftförvärmingen.
Termostaten i luftförvärmningsspjället åldras och går mot allt varmare temperatur med tiden, det gör motorn trött och förbrukningen ökar en aning.
Enkelt att kolla; om man kör ett par kilometer i hyfsat svalt väder, öppnar huven någorlunda snabbt och känner på luftfilterboxen så ska den kännas sval. Inte varm! När termostaten fungerar som det är tänkt ska den hålla lufttemperaturen på ca 15-20 grader. Min drog iväg uppåt +40 grader
Termostaten i luftförvärmningsspjället åldras och går mot allt varmare temperatur med tiden, det gör motorn trött och förbrukningen ökar en aning.
Enkelt att kolla; om man kör ett par kilometer i hyfsat svalt väder, öppnar huven någorlunda snabbt och känner på luftfilterboxen så ska den kännas sval. Inte varm! När termostaten fungerar som det är tänkt ska den hålla lufttemperaturen på ca 15-20 grader. Min drog iväg uppåt +40 grader