Sida 1 av 1

Vindrutetorkar mekanism 855-96

Postat: ons 25 apr 2007, 07:52
av Jugge
Hej.

Jag har läst i forumet att flera har haft problem med sina vindrutetorkare och att de går för långsamt. Jag har haft samma problem nu en vecka och efter läsning på forumet så skruvade jag bort torkarna, plasten och jag fick till slut bort länkarmssystemet från bilen. Smörjde upp alla delar och satte tillbaka allting (skulle ha bilen till jobbet på morgonen) och ser då att den går lite bättre, men inte bra.

Har någon av er plockat isär länkarmssystem och putsat allt för att sedan smörja upp allt igen. Min känsla är att det är dålig smörjt på axlarna som går upp till vindrutetorkarna (axeln där muttern sitter på) och det är svårt att smörja om man inte kan plocka isär detta.

Ifall någon har gjort de, kan ni beskriva lite hur ni gjorde? Fick själv känslan att det är svårt att plocka isär.


Mvh
Jörgen

Vill tacka för alla tips som folk skriver i detta forum, de har hjälpt mig mycket. :-)

Postat: ons 25 apr 2007, 08:21
av ketto
Ja vet va du menar! Mina rörde sig knappt för 2 veckor sen, visade sig att axeln på passagerarsidan va i väldigt dåligt i skick! Istället för att knacka ur axeln ur aluminiumet så borrade ja små hål runt om tills de tog emot på stålet inuti, du märker de om du gör som ja och sprutade in WD40 i hålen, funkade över förväntan väldigt bra! Nu är de värsta farten på torkarna!
Och ja borrade dom små hålen på plats medans torkarna gick!

Postat: ons 25 apr 2007, 13:19
av Busta_Hymen
ketto skrev:Ja vet va du menar! Mina rörde sig knappt för 2 veckor sen, visade sig att axeln på passagerarsidan va i väldigt dåligt i skick! Istället för att knacka ur axeln ur aluminiumet så borrade ja små hål runt om tills de tog emot på stålet inuti, du märker de om du gör som ja och sprutade in WD40 i hålen, funkade över förväntan väldigt bra! Nu är de värsta farten på torkarna!
Och ja borrade dom små hålen på plats medans torkarna gick!
Finurligt! =) Önskar jag hade tänkt så innan jag rev ner mina, hade underlättat en hel del.

Postat: ons 25 apr 2007, 18:43
av ketto
Busta_Hymen skrev:
ketto skrev:Ja vet va du menar! Mina rörde sig knappt för 2 veckor sen, visade sig att axeln på passagerarsidan va i väldigt dåligt i skick! Istället för att knacka ur axeln ur aluminiumet så borrade ja små hål runt om tills de tog emot på stålet inuti, du märker de om du gör som ja och sprutade in WD40 i hålen, funkade över förväntan väldigt bra! Nu är de värsta farten på torkarna!
Och ja borrade dom små hålen på plats medans torkarna gick!
Finurligt! =) Önskar jag hade tänkt så innan jag rev ner mina, hade underlättat en hel del.
ja, ja funderade på hur man skulle lösa de, försökte knacka ur men slutade me att de gick lite sönder på toppen, ja tänkte, ja borrar små hål istället och dränker me WD40 medans dom går, funkade skitbra som sagt!

Postat: ons 25 apr 2007, 23:16
av apersson850
Jag demonterade och fettade in mina. Inga problem med det. Men jag gjorde det när de fortfarande gick bra, det bara gnällde lite om den ena.

Postat: lör 05 maj 2007, 11:04
av Jugge
Tack för alla tips, jag la varje axel i lacknafta under några timmar som då löste upp smutsen. Smörjde sedan in allt med 5-56 och vips så fungerade torkarna bättre än på många år. Jag la även fett på toppen av axeln innan jag tryckte dit det svarta plastöverdraget, så att smuts inte ska komma in i axeln.

Jag var förbi Bilia och de sa att man skulle kolla på dessa plastöverdrag som finns både på fram och bak torkarna, för om baktorkarens plast går sönder så kan smuts snabbt gå in i axeln och till slut förstöra motorn, med stora kostnader som följd, gäller ju såklart fram torkarna också.

/Jörgen