Sida 1 av 1
kamaxelinställning
Postat: ons 25 apr 2007, 02:39
av akevolvo
jag ska sätta dit ett topplock på en 10 ventilers 850 -93 och kamdreven är lösa hur ställer jag in kammarna för det går att ställa in dom på 3 olika sätt.hur är grundinställningen på dessa?? gamla toppen är redan kastad...
Postat: ons 25 apr 2007, 13:17
av Busta_Hymen
Det gör man väl med tolkar? Har inte gjort det på "dom gamla hederliga", men å RN monterar man tolkar, släpper spännaren och drar sen åt dreven.
Postat: ons 25 apr 2007, 22:52
av apersson850
Tre olika sätt? Finns det inte ännu fler?
Hursomhelst, i kamaxlarnas andra ände finns det spår, som man håller i linje med varandra (Volvos verktyg 999 5452 ska passa till detta, har jag för mig), när kamdreven sen ska monteras. Spåren ska alltså ligga parallellt med skarven mellan övre och undre delen av topplocket.
Notera även att spåren inte är riktigt centrerade. Insugskamaxeln ska ha spåret över centrum, avgaskammen under. Det syns i framänden också, då insugskammen har två drevbultshål över centrum men avgaskammen har två hål under centrum.
Man får riva väck luftfilterburk, övre motorstag, kamaxellägesgivare, fördelare, rotor med fästplatta och... ja, det är väl det hela, för att komma åt spåren.
På dreven finns det minimala märken, som ska ställas mot hacken på bakre kamremskåpan. På vevaxeldrevet finns ett ännu minimalare märke, som ska stå mot en liten plutt på oljepumpen, när allt är i linje med vartannat. Sen lägger man på remmen.
Postat: tor 26 apr 2007, 01:21
av akevolvo
jag har sett bakändarna på kammarna.men enligt rephandboken ska dom stå lika på båda sidorna?? är det därför jag får rotorn att stå ett halvvarv fel mot ettans cylinder det förklarar mycket.du har ingen bild eller nått som visar detta vore jag tacksam 8)
Postat: tor 26 apr 2007, 11:15
av apersson850
Ingen jag har tagit själv i alla fall. Skulle vara om jag har någon i en bok eller så. Ska kolla.
Om rotorn står ett halvt varv fel kan du väl inte dra runt motorn heller, eller? Slår inte insugsventilerna i då?
Vad är det för handbok du läst i? Båda spåren ska ligga horisontellt, alltså i linje med skarven mellan topplockshalvorna. Men insug ska vara över centrum, avgas under. Har jag fått lära mig, i alla fall.
Jag har aldrig gjort detta själv. Det har inte behövts på min bil. Men jag har en god vän som varit Volvomekaniker i mer än 20 år. Därför vet jag en del saker ändå.
Det finns ett specialverktyg, vad det nu heter, som man låser fast framändarna av kamaxlarna med, när man lägger ihop topplockshalvorna sen. Dessutom måste du ju ha något att dra ihop ventilfjädrarna med också. Men detta är du kanske helt på det klara med?
Det går att tillverka det ena verktyget av grov ståltråd och det andra av kasserade tändstift, gängad stång och plattjärn, om du inte har tillgång till Volvos verktyg.