- ons 02 feb 2022, 18:19
#1486938
OK, det här handlar alltså om att jag fått nedslag på lambda på besiktningen (1.4, tillåtet 0.96-1.04) på min V70 -97 (motor B5254S).
Allt det här började egentligen med att luftmassemätaren gick sönder och den nya jag köpte inte fungerade (en Ridex från Bildelaronline24). Innan jag fattade att det var MAFen som var totalt död så hade jag bytt ut det mesta; alla tänddelar, packningar på insprutningen, katalysator, bakre avgassystem, samt syresensorerna. Jag har letat läckor på både avgassystem och vakuumslangar (uppmätt värde -0.6 bar på tomgång).
Viktigt här är att jag har skrivit upp allt jag gjort, och när, och loggat avgasvärdena från besiktningen och den lokala mekanikern. Vad jag kan se är att när jag bytte syresensorerna så gick lambdavärdet från lågt (0.92) till högt. Jag gjorde alltså inga andra ingrepp på bilen, och den gick inte heller längre än till verkstaden för att testas. Felet borde alltså ligga i sensorerna.
Vad jag kan förstå så har sensor 2 (efter kat) ingen styrande funktion, så det borde vara sensor 1 som inte fungerar som den ska. Den sensor jag satte dit (S1) var ny (gav lambda 1.4), men för säkerhets skull köpte jag en till från skroten och bytte till (fortfarande 1.4).
Nu har jag lärt mig lite mer om mitt testinstrument (iCarsoft i906 OBD), och kan därför mäta den begagnade sensorn. Den verkar pendla mellan 0.11 och 0.785V på tomgång, med en vettig hastighet (ca 2ggr/s). Detta kanske är lite lågt i den högre delen - är det någon som vet?
Den nya sensorn har jag inte mätt på detta sätt ännu.
Å andra sidan har jag testat båda sensorerna (alltså både den nya s1 och den begagnade s1) genom att hetta upp dem med det inre värmelementet, och sedan placera dem i en burk med syre eller koldioxid. Skiftningen mellan miljöerna för spänningen var väldigt långsam (>10s), vilket inte stämmer med vad jag mätt på den begagnade sensorn när den sitter på plats i bilen, som beskrivet ovan.
Om jag hettar upp den nya sensorn (S1) med en gaslåga så ger den 0.9V, och går ner till 0 på ca 3s.
Om jag kopplar ur kablaget så kan jag mäta med multimeter att den ger >1V när man startar upp, och sedan lägger sig stadigt på 0.7-0.8V på tomgång. Eftersom datorn inte får någon signal från s1 i det läget så går den väl på någon slags default.
På sensor 2 får jag olika värden för spänningen om jag använder de två olika typerna av ingång på OBD-mätaren; den som heter OBDII Diagnostic ger inget värde alls, medan Diagnostic (där man väljer bilmodell manuellt) ger en pendling mellan 0.18-0.86V (tomgång). För sensor 1 får jag ungefär samma värden för båda sätten att mäta.
Den här pendlingen på s2 är vad jag har förstått inte bra - det borde ligga mer stabilt på tomgång. Detta indikerar väl samma sak som lambdavärdet, antar jag, att det är något fel i styrningen av bränslet.
Övriga avgasvärden (CO, HC, CO2500) är OK efter att jag bytte ut den defekta (nya) luftmassemätaren.
Så, i slutänden så förstår jag inte alls vad som händer. Jag kan inte se att något annat än sensor 1 skulle kunna vara felet, men efter att ha bytt den så kvarstår felet, och (en del av) mätvärdena verkar OK (även om det pendlar en del mellan upprepade mätningar, och skiftar mellan olika metoder). Mycket förvirrande.
Nu kan det ju vara fel även på den begagnade sensorn, så att den ger lite för låg toppspänning, men det är nog det enda jag kan komma på. Samtidigt tycker jag skillnaden mot vad folk säger att det ska pendla mellan (0.1-0.9) är ganska liten.
Är det någon som har några idéer? Är det någon som vet de exakta värdena som s1 ska pendla mellan på en V70? Har jag gjort några felaktiga antaganden?
Jag har även en V70-99, men kunde inte mäta upp några sensorvärden på den (det ska vara samma motor, men den ser lite annorlunda ut). Jag kanske ska pröva igen, det verkar ju finnas två sätt att utföra mätningen på i OBD-instrumentet.
Allt det här började egentligen med att luftmassemätaren gick sönder och den nya jag köpte inte fungerade (en Ridex från Bildelaronline24). Innan jag fattade att det var MAFen som var totalt död så hade jag bytt ut det mesta; alla tänddelar, packningar på insprutningen, katalysator, bakre avgassystem, samt syresensorerna. Jag har letat läckor på både avgassystem och vakuumslangar (uppmätt värde -0.6 bar på tomgång).
Viktigt här är att jag har skrivit upp allt jag gjort, och när, och loggat avgasvärdena från besiktningen och den lokala mekanikern. Vad jag kan se är att när jag bytte syresensorerna så gick lambdavärdet från lågt (0.92) till högt. Jag gjorde alltså inga andra ingrepp på bilen, och den gick inte heller längre än till verkstaden för att testas. Felet borde alltså ligga i sensorerna.
Vad jag kan förstå så har sensor 2 (efter kat) ingen styrande funktion, så det borde vara sensor 1 som inte fungerar som den ska. Den sensor jag satte dit (S1) var ny (gav lambda 1.4), men för säkerhets skull köpte jag en till från skroten och bytte till (fortfarande 1.4).
Nu har jag lärt mig lite mer om mitt testinstrument (iCarsoft i906 OBD), och kan därför mäta den begagnade sensorn. Den verkar pendla mellan 0.11 och 0.785V på tomgång, med en vettig hastighet (ca 2ggr/s). Detta kanske är lite lågt i den högre delen - är det någon som vet?
Den nya sensorn har jag inte mätt på detta sätt ännu.
Å andra sidan har jag testat båda sensorerna (alltså både den nya s1 och den begagnade s1) genom att hetta upp dem med det inre värmelementet, och sedan placera dem i en burk med syre eller koldioxid. Skiftningen mellan miljöerna för spänningen var väldigt långsam (>10s), vilket inte stämmer med vad jag mätt på den begagnade sensorn när den sitter på plats i bilen, som beskrivet ovan.
Om jag hettar upp den nya sensorn (S1) med en gaslåga så ger den 0.9V, och går ner till 0 på ca 3s.
Om jag kopplar ur kablaget så kan jag mäta med multimeter att den ger >1V när man startar upp, och sedan lägger sig stadigt på 0.7-0.8V på tomgång. Eftersom datorn inte får någon signal från s1 i det läget så går den väl på någon slags default.
På sensor 2 får jag olika värden för spänningen om jag använder de två olika typerna av ingång på OBD-mätaren; den som heter OBDII Diagnostic ger inget värde alls, medan Diagnostic (där man väljer bilmodell manuellt) ger en pendling mellan 0.18-0.86V (tomgång). För sensor 1 får jag ungefär samma värden för båda sätten att mäta.
Den här pendlingen på s2 är vad jag har förstått inte bra - det borde ligga mer stabilt på tomgång. Detta indikerar väl samma sak som lambdavärdet, antar jag, att det är något fel i styrningen av bränslet.
Övriga avgasvärden (CO, HC, CO2500) är OK efter att jag bytte ut den defekta (nya) luftmassemätaren.
Så, i slutänden så förstår jag inte alls vad som händer. Jag kan inte se att något annat än sensor 1 skulle kunna vara felet, men efter att ha bytt den så kvarstår felet, och (en del av) mätvärdena verkar OK (även om det pendlar en del mellan upprepade mätningar, och skiftar mellan olika metoder). Mycket förvirrande.
Nu kan det ju vara fel även på den begagnade sensorn, så att den ger lite för låg toppspänning, men det är nog det enda jag kan komma på. Samtidigt tycker jag skillnaden mot vad folk säger att det ska pendla mellan (0.1-0.9) är ganska liten.
Är det någon som har några idéer? Är det någon som vet de exakta värdena som s1 ska pendla mellan på en V70? Har jag gjort några felaktiga antaganden?
Jag har även en V70-99, men kunde inte mäta upp några sensorvärden på den (det ska vara samma motor, men den ser lite annorlunda ut). Jag kanske ska pröva igen, det verkar ju finnas två sätt att utföra mätningen på i OBD-instrumentet.