Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
#1486881
Fick ju felkod på LMM och misständning, vi släckte felkoderna och jag blev ombedd att köra runt som vanligt för att se vilken av felkoderna som kom tillbaka. Har kört med bilen varje dag i drygt en vecka och inget har kommit tillbaka. Den startar normalt när den är varm också, mycket märkligt. Men det lär väl komma tillbaka tids nog.
av gelände
#1487171
Jag hade ett liknande fel (startade kall men dog när den blev varm) på min V70-97. Det visade sig vara luftmassemätaren (vilket det fanns en felkod på). Kan du mäta motståndet mellan stiften på den? Jag fick 0.02-0.04 ohm på en fungerande, medan det var oändligt på en som pajat (mätt mellan 1-2, 3-4 stift). Det kan ju vara en glappkontakt i en lödning på avkännaren.
Jag tror också jag gjorde någon grej där jag kopplade ur luftmassemätaren och startade, och sedan kopplade in den för att se om problemet uppstod då, men då var det ju helt paj, inte ett sådant här vandrande fel som du verkar ha.
av CissiS70
#1489907
Jag har samma problem men bara på vinterhalvåret . Har väl haft de i 3 vintrar och lärt mig att köra den minst var 4 dag så funkar allt som vanligt startar kall och om jag kör den bara 2 mil.
Men står den över en vecka så startar den kall men inte om jag kör den i 15 min ställer ner. Men fick start och då måste man köra som en biltjuv :-) , måste hålla den på minst 2400 varv men när man väl kommer iväg på låga växlar så släpper problemet .
Men skulle vara skoj veta vad som är tokigt?
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1489912
Har kört runt med den nu i drygt en månad utan att felet kommit tillbaka. Startat den varm hur många gånger som helst utan några problem :-o antar att felet kommer komma tillbaka förr eller senare, dock. Förmodligen är det väl LMM som är lite på upphällningen eftersom vi fick felkod på den.
av CissiS70
#1489954
Hej som jag skrev här ovan att detta bekymmer har jag haft minst i 3 vintrar av de 15 år jag haft bilen. Men bara om den får stå längre än 4-5 dagar. Igår hade jag problem men idag har jag kört å stannat 5 ggr utan problem bästabilen jag någonsin haft
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1489988
@BertilS70, Jobbigt med ett sånt där fel som inte visar sitt fula tryne hela tiden. Hoppas lösningen kommer upp till ytan snart.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1490031
Samma motor som min då. Så där bar sig min V70 åt innan jag bytte fördelarlocket rotorn tändkablarna och tändstiften.
Har du kollat de grejorna?.
Det kan vara överslag mellan nederdelen på tändkabeln och toppen nere i tändstiftsbrunnen på en eller fler tändkablar.
Verkar vara ganska vanligt jag hade det på min resten av tänd delarna var helt slut de med. Sedan kan det ju vara fler grejor tex de som TS nämner.
Hur går den när den går dåligt hackar det och misständer på lägre varv?.

Tändkablarna går att testa genom att dra på nåra varv eltejp längst ned vid stiften och en bit upp.
Ej heller fel att kolla alla kablar (hela kabeln då) efter skador som kan ge överslag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]