Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amos820
#1484116
Anno dazumal när jag jobbade med bilar (Honda på den tiden), var det här ett klassiskt huvudreläproblem, som någon föreslagit ovan. Folk åkte till macken och tankade, men kom inte därifrån. Då var det dåliga lödningar det handlade om, vi tog isär och lödde om för en hundring eller nåt sånt. Ett nytt relä kostade 1500 vill jag minnas. Det här är 20+ år sedan.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484130
Amos820 skrev:Anno dazumal när jag jobbade med bilar (Honda på den tiden), var det här ett klassiskt huvudreläproblem, som någon föreslagit ovan. Folk åkte till macken och tankade, men kom inte därifrån. Då var det dåliga lödningar det handlade om, vi tog isär och lödde om för en hundring eller nåt sånt. Ett nytt relä kostade 1500 vill jag minnas. Det här är 20+ år sedan.
Huvudrelä, är det alltså ett relä som styr all ström i hela bilen? För ström har jag, även när bilen inte vill starta.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484131
gubbstrutt skrev:Ja det är ju inget kul o byta utan att veta men de där 2 st relä är ju enkla att byta skulle börja med bränslerelät om det var jag.
Sen finns det ju diverse andra givare. Tjyvluft nånstans kanske? det går ju en plastslang från insuget till nån grunka ovanför kylaren (glömt vad det var för grej) på förarsidan.
Låter ju som att vi kan utesluta tempgivaren eftersom jag inte har någon motorlampa. Men är inte sambandet med att starta den varm lite märkligt om det verkligen är bränslepumpsrelät? Det brukar ju göra att bilen dör medan man kör? Är det inte konstigt att bränslepumpsrelät felar endast när man ska starta bilen varm?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484147
BertilS70 skrev:Det brukar ju göra att bilen dör medan man kör? Är det inte konstigt att bränslepumpsrelät felar endast när man ska starta bilen varm?
Brukar vet jag inte men min gjorde det iaf. Möjligt att relät spökar lite efter en stunds körning relät blir kanske varmt det med?.
Bara min gissning.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484438
Frågade Robert DIY på youtube och han var stensäker på temperatursensorn. Lägger inte alltid en felkod säger han :nerd:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484461
BertilS70 skrev:Frågade Robert DIY på youtube och han var stensäker på temperatursensorn. Lägger inte alltid en felkod säger han :nerd:
Jag har frågat honom med vid nått tillfälle. Han svarar fort och lär väl veta en hel del.
Om du byter tempsensorn så se till att få rätt modell. Jag skulle byta termostat samtidigt men det är jag.
De där torx bultarna till termostat locket kan sitta som fan ibland o ställa till förtret.
Nu sist när jag bytte termostat lade jag lite aluminum pasta på bultarnas gängor inga drivor behövs.
Var försiktig med kablarna de är gamla o sköra. Ge dem en koll med så de är hela.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484501
gubbstrutt skrev: ons 19 jan 2022, 11:58
BertilS70 skrev:Frågade Robert DIY på youtube och han var stensäker på temperatursensorn. Lägger inte alltid en felkod säger han :nerd:
Jag har frågat honom med vid nått tillfälle. Han svarar fort och lär väl veta en hel del.
Om du byter tempsensorn så se till att få rätt modell. Jag skulle byta termostat samtidigt men det är jag.
De där torx bultarna till termostat locket kan sitta som fan ibland o ställa till förtret.
Nu sist när jag bytte termostat lade jag lite aluminum pasta på bultarnas gängor inga drivor behövs.
Var försiktig med kablarna de är gamla o sköra. Ge dem en koll med så de är hela.
Hahah, det är det som är så surt - jag bytte termostat i höstas… men inte tempsensorn… men i och med det lär ju bultarna till termostathuset vara ännu lättare att få av än i höstas. Ska vara noga med att få rätt modell också! Var sjutton ska man köpa? Skruvat? Vparts? Trodo?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484507
Jag skulle köpa en sån här grej över disk på meka eller autoexperten det är dyrare men väldigt mycket bättre om det blir fel.
Den jag (misstänker) du sa ha heter 918 64 86 i Volvos oem nummer för du har ju en 1998.
Den andra till sena 99or heter 912 54 63. Båda tempgivare brukar komma upp med ett regg nummer sök på de flesta ställen på nätet iaf på min tidiga 99a tillverkad sent 98 :bored: .
Bara min åsikter här. Alla och envar gör som den vill.

Edit jag höll på o forska i det här ämnet själv
för nått år sedan och detta var vad (jag) fick fram.
För min del räckte det med termostaten den här gången min gick inte upp i temp och mätaren vandrade ner och upp lite:-) .
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484521
gubbstrutt skrev:Jag skulle köpa en sån här grej över disk på meka eller autoexperten det är dyrare men väldigt mycket bättre om det blir fel.
Den jag (misstänker) du sa ha heter 918 64 86 i Volvos oem nummer för du har ju en 1998.
Den andra till sena 99or heter 912 54 63. Båda tempgivare brukar komma upp med ett regg nummer sök på de flesta ställen på nätet iaf på min tidiga 99a tillverkad sent 98 :bored: .
Bara min åsikter här. Alla och envar gör som den vill.

Edit jag höll på o forska i det här ämnet själv
för nått år sedan och detta var vad (jag) fick fram.
För min del räckte det med termostaten den här gången min gick inte upp i temp och mätaren vandrade ner och upp lite:-) .
Håller med, kanske ska sticka till Bilia eller en AD Bildelar-butik i närheten.
Precis, jag har en 1998 med mekaniskt gasspjäll, 20V B5254S. Tillverkad i juni 1997 har jag för mig så bör ju vara den äldsta motorn som finns liksom (?)

Bytte termostat i höstas just eftersom mätaren dippade neråt när jag motorbromsade nerför en backe eller stod i bilkö (att den dippade i just bilkö är ju dock lite underligt men det gjorde den). Den gamla termostaten var tillverkad 2005 och efter bytet har alla symtom försvunnit, nu stannar den bergsäkert på klockan 3 ;-)

EDIT: Med allt detta sagt, så verkar ju den här rätt: https://www.skruvat.se/Kylvatsketempera ... 12720.aspx
Men som du säger Gubbstrutt, surt om det visar sig vara fel och man behöver skicka tillbaka.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484527
@BertilS70, Jo verkar ju rätt enl det jag fått fram.
Jo en sak till som sällan nämns när man sätter dit termostaten
den lilla pinnen som hänger o skramlar eller det lilla hålet i termostatens fläns.
Ska vändas framåt. En del termostater har ingen pinne eller hål men original termostaterna har det.
Nått med avluftning att göra har jag läst.
De här motorerna satt ju i 850 med men om din modell gjorde det vet jag inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]