Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484011
Nu krånglar S70n igen... det är en GLT, B5254S, -98 alltså mekaniskt gasspjäll. Gått knappt 22.000 mil.

Startar alltid som en klocka när den är kall, men nu på sistone har den blivit svår att starta när den är varm och fått stå en kort stund. Nu idag hade jag kört 3-4 mil till affären, stängde av bilen och gick in och handlade, och när jag kom ut ville bilen inte starta på första försöket. Den tände typ till men bluddrade och dog omedelbart. På andra försöket startade den till slut, men jag behövde tugga mer på startmotorn än vanligt och när den väl gick igång kändes det som att den misstände en del i startögonblicket. Sen gick den helt normalt när jag körde iväg.

Jag har ingen lysande motorlampa. Alla tänddelar (fördelarlock/rotor, tändstift, tändspole, tändkablar) är nya. Bränslefiltret nytt. Nyservad med olja och filter. Min huvudmisstänkte är tempgivaren, visst borde en felande sådan kunna ge såna här symtom? Det känns ju som att den berikar fel i starten liksom, som om den inte vet om den är iskall eller driftvarm.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484049
Marlboroman skrev:Huvudrelä eller bränslepumpsrelä.
Borde inte bilen också dö under färd om det är bränslepumpsrelät? Vad är ett huvudrelä? Du tror inte på tempgivaren då?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484065
ttps://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=52252
BertilS70 skrev:Borde inte bilen också dö under färd om det är bränslepumpsrelät?
Det gjorde min dog under färd det var bränslepumprelät i mitt fall.
Jag tror att huvud relät är med på bild i länken. troligen är det samma länk som Erik Å lagt fram vid nått tidigare tillfälle.
Du får veva ner en bit i länken kommer det lite bilder.

Edit visst skulle det kunna vara tempgivaren till kylvätskan som är lite knas.
Men hävda nått ger jag mig inte in på när det gäller sånt här.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484077
Intressant hörni, tack så mycket!
Ja, det stämmer att tempmätaren funkar som den ska. Speciellt om den ger tänd motorlampa är ju inte den så trolig då. Frågan är hur jag går vidare nu. Ska jag köpa ett nytt bränslepumpsrelä bara för att testa? De är ju inte så dyra. Eller finns någon annan felsökning jag kan göra?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484080
Ja det är ju inget kul o byta utan att veta men de där 2 st relä är ju enkla att byta skulle börja med bränslerelät om det var jag.
Sen finns det ju diverse andra givare. Tjyvluft nånstans kanske? det går ju en plastslang från insuget till nån grunka ovanför kylaren (glömt vad det var för grej) på förarsidan.
av Erik Å
#1484085
gubbstrutt skrev: sön 16 jan 2022, 21:48 (glömt vad det var för grej)
MAP, Manifold Air Pressure. Gummislangen till den verkar vara dimensionerad att exakt klara bilens designlivslängd dvs 20 år. sen går den av! :-D
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1484103
Är bilens designlivslängd bara 20 år?? Trodde det var 50 minst ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]