Sida 1 av 7

S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 14:23
av BertilS70
Nu krånglar S70n igen... det är en GLT, B5254S, -98 alltså mekaniskt gasspjäll. Gått knappt 22.000 mil.

Startar alltid som en klocka när den är kall, men nu på sistone har den blivit svår att starta när den är varm och fått stå en kort stund. Nu idag hade jag kört 3-4 mil till affären, stängde av bilen och gick in och handlade, och när jag kom ut ville bilen inte starta på första försöket. Den tände typ till men bluddrade och dog omedelbart. På andra försöket startade den till slut, men jag behövde tugga mer på startmotorn än vanligt och när den väl gick igång kändes det som att den misstände en del i startögonblicket. Sen gick den helt normalt när jag körde iväg.

Jag har ingen lysande motorlampa. Alla tänddelar (fördelarlock/rotor, tändstift, tändspole, tändkablar) är nya. Bränslefiltret nytt. Nyservad med olja och filter. Min huvudmisstänkte är tempgivaren, visst borde en felande sådan kunna ge såna här symtom? Det känns ju som att den berikar fel i starten liksom, som om den inte vet om den är iskall eller driftvarm.

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 18:31
av Marlboroman
Huvudrelä eller bränslepumpsrelä.

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 18:48
av BertilS70
Marlboroman skrev:Huvudrelä eller bränslepumpsrelä.
Borde inte bilen också dö under färd om det är bränslepumpsrelät? Vad är ett huvudrelä? Du tror inte på tempgivaren då?

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 20:47
av gubbstrutt
ttps://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=52252
BertilS70 skrev:Borde inte bilen också dö under färd om det är bränslepumpsrelät?
Det gjorde min dog under färd det var bränslepumprelät i mitt fall.
Jag tror att huvud relät är med på bild i länken. troligen är det samma länk som Erik Å lagt fram vid nått tidigare tillfälle.
Du får veva ner en bit i länken kommer det lite bilder.

Edit visst skulle det kunna vara tempgivaren till kylvätskan som är lite knas.
Men hävda nått ger jag mig inte in på när det gäller sånt här.

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 20:57
av Marlboroman
Tempgivaren tror jag inte på. Då skulle inte tempmätaren fungera och du borde få en felkod = tänd motorlampa.

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 21:29
av BertilS70
Intressant hörni, tack så mycket!
Ja, det stämmer att tempmätaren funkar som den ska. Speciellt om den ger tänd motorlampa är ju inte den så trolig då. Frågan är hur jag går vidare nu. Ska jag köpa ett nytt bränslepumpsrelä bara för att testa? De är ju inte så dyra. Eller finns någon annan felsökning jag kan göra?

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 21:48
av gubbstrutt
Ja det är ju inget kul o byta utan att veta men de där 2 st relä är ju enkla att byta skulle börja med bränslerelät om det var jag.
Sen finns det ju diverse andra givare. Tjyvluft nånstans kanske? det går ju en plastslang från insuget till nån grunka ovanför kylaren (glömt vad det var för grej) på förarsidan.

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 22:20
av Erik Å
gubbstrutt skrev: sön 16 jan 2022, 21:48 (glömt vad det var för grej)
MAP, Manifold Air Pressure. Gummislangen till den verkar vara dimensionerad att exakt klara bilens designlivslängd dvs 20 år. sen går den av! :-D

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: sön 16 jan 2022, 22:25
av gubbstrutt
@Erik Å, Tack tack :oops:

Re: S70 svår att starta varm...

Postat: mån 17 jan 2022, 08:46
av BertilS70
Är bilens designlivslängd bara 20 år?? Trodde det var 50 minst ;-)